Trendy lodziarskie są zmienne, zależne od tego, w jakim miejscu została ulokowana lodziarnia. Mimo to pewne produkty i surowce zyskują na popularności niezależnie od wszystkich zmiennych. Co wybierają polscy konsumenci?
Podobne artykuły
Lody i kryptowalutyStrzelające lody hitem tegorocznego lata – fenomen lodów EkipaLody naturalne, czyli kłamstwo podawane na chłodnoPrzejrzeliśmy mnóstwo profili lodziarskich w mediach społecznościowych i statystyk z ostatnich sezonów. Oto, co zaobserwowaliśmy!
Trendy to nic innego jak suma najczęstszych wyborów sprzedażowych konsumentów danego produktu. A te wybory często idą za tym, co pokazują influencerzy w mediach społecznościowych lub jaką dietę zalecają specjaliści. Trendy zmieniają się, bo też zmienia się, a właściwie rośnie świadomość produktu. Wreszcie trendy kształtuje aktualna sytuacja w kraju czy na świecie, bo zmiany gospodarczo-polityczne oddziałują na emocje społeczeństwa, a jak się okazuje, właśnie emocjami często kierują się konsumenci, wybierając określone słodkości.
Bezpieczna tradycja
Lody śmietankowe, truskawkowe i czekoladowe muszą być w ofercie, gdyż to niezmiennie najczęstsze wybory Polaków. Ciekawe jest, że w ostatnich latach dołączyły do nich smaki, takie jak jogurt, mango i słony karmel.
FOT. Love Krove – Lody Naturalne
Ten ostatni jest tak popularny, że można nawet znaleźć lodziarnie o nazwie Słony Karmel. Przywiązanie do tradycji można jednak wykorzystać o wiele szerzej, tworząc lody o sentymentalnych smakach, które bazują na klasycznych ciastach lub słodyczach znanych Polakom od dekad, jak na przykład lody szarlotka, wuzetka, prince polo lub kukułka.
FOT. Figa z Makiem
Lody jak słodycze
Bez względu na to, czy to lodziarnia w wielkiej metropolii, czy w małym miasteczku, okazuje się, że wszędzie hitem są lody z dodatkiem znanych batoników i słodyczy, zwłaszcza z serii Kinder, np. Kinder Jajo, Kinder Bueno, Kinder Country, Maxi King itp. Ulubione przez młode pokolenie smakołyki mogą też stanowić świetne uzupełnienie pucharów czy shake’ów dostępnych w ofercie lodziarni.
Nie tylko sorbety – lody wegańskie
Lody wegańskie w witrynach wszystkich lodziarni były obecne na długo przed tym, jak narodził się globalny trend na roślinne jedzenie. Sorbety są ulubionym wyborem, gdy temperatura w Polsce robi się tropikalna. Obecnie nastała jednak moda na tworzenie lodów wegańskich opartych na zamiennikach mleka zwierzęcego, takich jak mleko kokosowe, napój owsiany lub ryżowy.
FOT GOOD LOOD
To także bezpieczna alternatywa dla osób z alergiami i nietolerancjami. Konsumenci poszukują zwłaszcza swoich ulubionych smaków (np. słony karmel) w wersji roślinnej.
Polacy uwielbiają włoskie jedzenie, a obok lodów świetnie w lodziarni sprawdzą się też włoski słodkości, takie jak canoli, które jest najnowszym trendem w wielu lodziarniach. Na zdjęciu - canoli w śląskiej Lodziarni u Fiołków.
Skoro przewodnim trendem jest rzemiosło, trzeba prezentować w mediach społecznościowych nie tylko kulisy pracy, ale samych twórców! Tego typu działania uatentyczniają markę i sprawiają, że przybliżają konsumenta do producenta. Na zdjęciu - właściciele Veneta Gelateria, którzy własnoręcznie produkują swoje autorskie lody w Gliwicach.
Odkąd rynek zdominowały lody rzemieślnicze, Polacy bardziej, niż do gałki, przyzwyczaili się do nieforemnej, ale nie mniej apetycznej porcji nakładanej szpatułką i wszystko wskazuje, że ten trend jeszcze się utrzyma długo. By porcjowanie było bardziej przeliczalne, a przez to ekonomiczne, coraz więcej lodziarni inwestuje w wagi, by nakładać jednakowe porcje do wafelków.
Etykieta na widoku
Skupienie na zdrowiu, odporności i byciu fit sprowadza się do tego, że wielu konsumentów zwraca uwagę na skład lodów. Im krótsza i czystsza etykieta, tym lepiej. Wielu chciałoby, żeby w witrynie obecne były lody bez cukru albo na miodzie lub innym alternatywnym słodziku.
Marka “nie-cukierni” Fit Cake również produkuje własne lody bez cukru.
Chemiczne dodatki czy barwniki są passe, a klient, który jeszcze niedawno oczekiwał wściekle żółtego koloru lodów bananowych, woli naturalną bladożółtą barwę, ufając, że to oznaka tego, że nie ma w nich nic sztucznego. Wrastającym trendem jest też wypisywanie składu lodów i umieszczanie go na widoku w lokalu, co ułatwia weryfikację tym klientom, którzy szukają przede wszystkim zdrowszych słodyczy.
Lody naturalne czy rzemieślnicze?
W zgodzie z trendem na czystą etykietę w mediach społecznościowych rekordy popularności bije hashtag #lodyrzemieślnicze. Co ciekawe, jeszcze częściej używany jest #lodynaturlane (62 tys. wyników na IG).
Jak wynika z licznych badań prowadzonych od czasów pandemii, Polacy coraz bardziej ufają produktom kraftowym, kojarząc je z czymś lepszym, smaczniejszym, opartym na tradycyjnej recepturze i bez chemii. Z racji tego warto te wartości podkreślać we wszelkiego rodzaju informacjach w lodziarni, ale też w mediach społecznościowych czy samej nazwie lokalu. Śmiało można powiedzieć, że naturalność to wiodący trend tegorocznego sezonu lodowego.
Jak smakują Smerfy?
Lody o smaku gumy balonowej czy Smerfów to nadal bardzo popularny trend wśród ich najmłodszych amatorów. Generalnie warto postawić na lody nawiązujące do popularnych bajek, takich jak Psi Patrol, Świnka Peppa czy My Little Pony. To co uaktualniło się w sektorze lodów dla dzieci, to fakt, że mają zawierać bezpieczne i naturalne składniki, np. kolory uzyskamy dzięki spirulinie, soku z buraka czy jagód.
VIP-owskie lody
W ofercie wielu lodziarni pojawia się tzw. smak premium, czyli lody z produktem, który nieco podnosi koszt wytwarzania, ale jest wyjątkowy. Typowym przykładem będą lody pistacjowe, ale też te z dodatkiem alkoholu, np. z szampanem czy whisky. Tego typu lody mogą być dostępne tylko w wybrane weekendy, co wpłynie na ich ekskluzywność, a ograniczona dostępność zawsze podnosi wartość produktu. Innym trendem jest robienie promocji na konkretny smak lodów, np. w czerwcu (czyli sezonie na truskawkę) lody truskawkowe mogą być o złotówkę tańsze niż pozostałe.
W ofercie Cocoart’s zawsze znajdą się smaki premium, takie jak: biała czekolada z szampanem, orzech makadamia, czekolada Madagaskar czy pistacja z białą czekoladą.
Porcja liczb
Jak podaje „Forbes”, wartość rynku lodów w Polsce wynosi 1,8 mld zł i rośnie w tempie 2,5%. Badanie marki Koral pokazało, że aż 94% Polaków lubi lody. Niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania lodożerców, lody poprawiają nastrój, sprzyjają rozmowom, rodzinnym chwilom. Starsze pokolenia je lody z rodziną (42%), młodzież z przyjaciółmi i znajomymi (49%). Tylko 15% naszych rodaków przyznaje się do jedzenia lodów w samotności. Polacy są tradycjonalistami. Najczęściej wybierają smaki, które dobrze znają, takie jak: śmietanka, wanilia, czekolada i truskawka. Młodsi ankietowani znacznie częściej decydują się na wybór odważniejszych i oryginalnych smaków. Starsi pozostają wierni tradycji.
FOT. Frubox
50 twarzy czekolady
Jeśli mowa o lodach premium, do takich z pewnością należą te z składnikami pochodzącymi z konkretnego regionu. Współczesny konsument poszukuje dobrej jakości produktu, stąd chętnie będzie wybierał lody, których skład jest szczególnie dobry. Będą to lody czekoladowe z użyciem czekolady single origin, np. Wenezuela. Ale też pistacja Bronte, orzechy laskowe z Piemontu, migdały z Sycylii czy cytryny z Sorrento. Coraz częściej u producentów dostępne są naturalne pulpy z mango konkretnej odmiany – warto to podkreślić w witrynie. Dzięki temu można też urządzić dzień lodów czekoladowych czy orzechowych, tworząc różne receptury z udziałem konkretnych odmian z danego regionu Polski czy świata.
FOT. Kames Lodziarnia Frostini
Na wynos czy na miejscu?
Jak wskazują wyniki badań statystycznych, Polacy lubią jeść lody poza miejscem zamieszkania, ale niekoniecznie w lodziarni, a już bardziej w ruchu (np. na spacerze). Choć w dobie pandemii pojawił się trend na lody z dostawą do domu, to warto inwestować przede wszystkim w najróżniejsze formy i barwy wafelków (trend na kolorowe wafelki jest aktualnie silniejszy niż na te bezglutenowe). Wafelki czarne i tęczowe są hitem w mediach społecznościowych, konsumenci chętnie publikują zdjęcia z tego typu produktami. Popularne są przede wszystkim kubeczki w stylu kraftowym. Ważne, żeby pamiętać, by było na nim logo firmy.
Damian Jędrzejczak, właściciel firmy Frubox
Niewątpliwie zaczyna się długo wyczekiwany przez nas wszystkich, a przez producentów lodów zwłaszcza, okres wiosenno-letni. Obserwując dynamicznie rozwijający się rynek lodowy w Polsce, można dojść do wniosku, że nasz kraj powoli staje się lodowym potentatem. Liczba otwieranych lodziarni cały czas rośnie. Zdecydowana większość z nich to małe rodzinne manufaktury, które starają się, aby ich lody były nie tylko pyszne, ale miały też naturalny zdrowy skład. W te tendencje świetnie wpisują się naturalne, bez jakichkolwiek dodatków, a zwłaszcza cukru, pulpy owocowe.
Kolejne nasze spostrzeżenie jest takie, że wśród rodzimych wytwórców mrożonych specjałów rośnie chęć do eksperymentowania. Większość lodziarzy zaczyna bawić się smakami. Jako klienci możemy spróbować lodów bazujących na mało znanych i egzotycznych owocach, które doskonale orzeźwiają w upalne dni. Niewykorzystywane dotąd, wprowadzają powiew nowości wśród lodów oferowanych na polskim rynku.
Drugim kierunkiem lodowej podróży po smakach są czasem zapomniane polski owoce. Na ostatnich targach bardzo dużą popularnością (a wręcz czarnym koniem) cieszył się rokitnik. Być może dlatego, że Polacy chętnie wybierają desery o kwaśnym smaku, a przy okazji dostarczają sobie mnóstwo witaminy C, w którą bogaty jest ten polski superfood.
Aleksander Pitura, szkoleniowiec i technolog z aplikacji receptury.net
Nadchodzący sezon będzie sprawdzianem z przedsiębiorczości dla wszystkich wytwórców lodów. Do tej pory ceny produktów, prądu i wody były na tyle niskie, że pozwalały wypracować zysk nawet przy stosunkowo niskiej cenie za porcję. Wielu lodziarzy lekką ręką wydawało w jednej porcji więcej niż powinni.
Teraz to się zmieni, bo ceny mediów i składników wzrosły często kilkukrotnie, więc trzeba liczyć koszty. Dlatego wygrają ci, którzy pozbędą się ze swoich lodów baz proszkowych i past smakowych, a zaczną samodzielnie tworzyć smaki z naturalnych składników dostępnych w znacznie niższych cenach. Jak lody truskawkowe to najlepiej w sezonie i z prawdziwych truskawek, a nie z pasty. Jak pomarańczowe to z pomarańczy, a bananowe z bananów. Na rynku jest mnóstwo naturalnych produktów, z których można stworzyć wspaniałe lody. W oparciu o naszą aplikację opracowaliśmy specjalne szkolenie online, w trakcie którego uczymy samodzielnego tworzenia nowych smaków.
FOT. Kames
Lody do schrupania
Polacy są nie tylko wielbicielami połączenie smaku słodkiego z kwaśnym, ale też słonego i słodkiego, a nade wszystko łączenia różnych struktur. Dlatego chrupiący dodatek jest aktualnie niezwykle popularnym trendem. Precelki w słonym karmelu, beza z malinami, jogurt z granolą, szarlotka z kruszonką to smaki lodów cieszące się uznaniem Polaków.
FOT. Frostini
Jeśli lodziarnia działa w połączeniu z cukiernią, warto robić te same produkty w wersji lodowej i tradycyjnej (jako ciasta).
Kawa, czekolada i… pinsa!
Od kilku lat coraz modniejsze jest prowadzenie lodziarni przez cały rok, bez przerwy w okresie zimowym. Taka opcja jest możliwa dzięki wprowadzeniu do oferty produktów dodatkowych.
FOT. Klapec
FOT. Tony
Wiele lodziarni poszło w kierunku produkcji czekolady, jak np. Słodki Przystanek, który zbudował silna markę czekolad bean-to-bar Beskid Chocolate. Wiele też wypala własną kawę, np. Bonkava firmy Klapec. Jeszcze inni obok włoskiego gelato wprowadzają włoskie… pieczywo, co zrobił właściciel lodziarni Tony, który w chłodniejszym okresie roku w porze śniadaniowej zaproponował tradycyjną pinsę.
FOT. HerOiNe iN HiGH HeeLs
Zaskocz mnie – lody w obłoczku lub pączku
Współcześni konsumenci, przedstawiciele młodego pokolenia poszukują w lodziarni pozytywnego zaskoczenia i nuty ekstrawagancji. W lodziarni można wykorzystać modne konopie w postaci olejku CBD, warto też postawić na nietuzinkowe połączenia, np. do cytryny dodać pozornie pospolitą pokrzywę. Można inspirować się światowymi trendami, np. wykorzystać kolor roku Pantone. Albo połączyć lody z innymi produktami. Hitem lodziarskim na świecie są lody otulone słodkim obłokiem z waty cukrowej, ale też te w postaci sandwicha lub schowane w pączku.
W polskich mediach społecznościowych nadal najchętniej prezentowany jest deser lodowy w gofrze bąbelkowym.
Na targach Expo Sweet 2022 firma Prawdziwe Lody zaproponowała nowość – łatwe i szybkie w obróbce lody smażone otulone ciastem ryżowym
Oferta lodziarni Kopalnia Lodów Naturalnych świetnie prezentuje aktualnie trendy. Możemy tam znaleźć smaki, takie jak:
– gorgonzola z variegato gruszkowym przesypane orzechami włoskimi,
– tiramisu z biszkoptami namoczonymi w likierze kawowym naszej produkcji,
– sorbet z dojrzałych gruszek i Martini Bianco (18+),
– sorbet malina z gotowanymi burakami.
Natalia Aurora Ignacek