...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Kruszwica, materiał promocyjny

Historia w służbie marki

Ludzie są przywiązani do opowieści. Baśnie, legendy, podania ludowe – to w nich przekazywana była niegdyś esencja wiedzy o świecie. Opowieść jest dobrze przyjmowana, ponieważ wiąże się nie tylko z faktami. Są w niej emocje! Historie działają na naszą podświadomość i są bardziej przekonywające niż suche statystyki.

Siły opowieści dowiódł swego czasu eksperyment przeprowadzony przez amerykańskich psychologów. Na 34 osoby, którym po­kazano figury geometryczne, tylko jed­na powiedziała, że widzi… figury geome­tryczne. Wszystkie pozostałe dopisały do tego swoją opowieść. I rzeczywiście, nie zdecydujemy się na nową dietę tylko dla­tego, że badania pokazują jej pozytywne skutki dla zdrowia. Ale historia osób, któ­rych kondycja zdecydowanie się poprawi­ła w wyniku jej stosowania, choćby wy­myślonych, znacznie skuteczniej wpływa na podejmowane przez nas decyzje, tak­że te zakupowe. Ten właśnie trend dzia­ła w marketingu! Tworzenie historii wokół marki lub produktu, określane mianem storytellingu, uznawane jest za jedno ze skuteczniejszych narzędzi.

* * *
„Ludzie 22 razy chętniej pamiętają i identyfikują się z historiami niż z suchymi faktami.”
               Jerome Bruner

 * * *



Dlaczego warto opowiadać histo­rie i jak to może wpłynąć na twoją markę?
Storytelling lub inaczej marketing narra­cyjny to sztuka uwodzenia odbiorcy cie­kawą opowieścią. Jest to jeden z najlep­szych sposobów na przekazanie wartości, którymi kieruje się nasza marka. Najbar­dziej znane brandy świata, takie jak Ap­ple, Coca-Cola, Nike czy BMW, już dawno oparły swoje działania na narracji, wycią­gając wniosek z faktu, że skoro do tej po­ry nie znudziła się ona ludzkości, nie za­nudzi ich również teraz. Guru tego nurtu w Polsce Paweł Tkaczyk chwali się, że zarabia na życie opowiada­niem historii i zachęca do tego, by sprze­dawać śrubki za pomocą opowieści, która będzie wzruszała na równi z tą o Romeo i Julii. To bardzo dobra rada, nie od dziś wiadomo, że decyzje konsumenckie co­raz częściej podejmowane są w oparciu o emocje. Fabuła okazuje się dużo cie­kawsza niż slogany reklamowe i zdecy­dowanie pozwala się wyróżnić. Dobrze skonstruowana opowieść stanowi bowiem unikatową treść, która łączy się z twoją marką i na dłużej zapada w pamięć.



Jak tworzyć interesujące historie?
Sposobów na storytelling jest wiele. Do­brym pomysłem może być pokazanie fir­my przez pryzmat jej ciekawej historii. Zastanów się, które fakty z przeszłości mogą zainteresować ludzi. Może to być nietypowe hobby założyciela, ciekawe początki czy niespodziewane zwroty ak­cji. Innym sprawdzonym sposobem jest pokazanie firmy przez pryzmat pracow­nika. Osobiste wyznania na temat pra­cy, zajmowanego stanowiska sprawiają, że odbiorca zaczyna czuć znacznie więk­szą więź z marką. Na takim zabiegu opar­ła swój marketing marka Gerber. Produ­cent żywności dla niemowląt w reklamie telewizyjnej posłużył się wypowiedzia­mi swoich pracowników lub osób z nimi związanych. Młoda kobieta karmi swo­je kilkumiesięczne dziecko jednym z pro­duktów marki Gerber. Jak twierdzi, ma do nich szczególne zaufanie, bo jako córka sadownika, który od kilkunastu lat do­starcza jabłka do ich produkcji, wie do­brze, jak surowym kontrolom podlegają. Taka reklama z pewnością trafia w naj­czulszy punkt konsumenta i opiera się na najważniejszych dla ludzi wartościach, takich jak rodzina i wzajemne zaufanie. Z kolei producent płatków śniadaniowych Honey Bunches of Oats pokazał w rekla­mie swoją pracownicę Dianę Hunter, któ­ra opowiedziała zabawną historię o tym, że ludzie często mówią jej, że pachnie jak ciasteczka. Co im wówczas odpowiada? Że tak dokładnie to pachnie płatkami, któ­re sama produkuje!

 

   
 

Jak skutecznie prowadzić storytelling swojej marki. Krok po kroku:

1. Zastanów się, co chcesz, by zapamiętali odbiorcy, i na tym oprzyj swój główny przekaz.
2. Nie ma opowieści bez scenariusza. Stwórz go.
3. Wyróżnij elementy, które mają największą szansę na przyciągnięcie uwagi publiczności. Może to być bohater, zaskakujący zwrot akcji.
4. Zadbaj o interesujący język. Opowieść musi być wartka, barwna i bogata w szczegóły.
5. Nie zapominaj o faktach i liczbach. Warto się nimi podeprzeć.
6. Forma to zwieńczenie całości. Ważne aby była dobrze dostosowana do grupy, do której kierujesz swoją opowieść.

 

 

Czasem urzekają nas zupełnie zmyślone hi­storie i postaci. Jednym z dobrze znanych bohaterów reklamowej rzeczywistości jest Mały Głód, który reklamuje serki marki Da-non. To czarny charakter, który nieustannie, od lat nas prześladuje, ale mimo to i tak bardzo go lubimy i chętnie przyglądamy się jego losom. Profil Głoda na Facebooku śle­dzi ponad milion osób, a o zaangażowaniu w tę kampanię świadczyć może napraw­dę duże zainteresowanie matrymonialną propozycją bohatera. W jednej z kampanii zachęcał: „młody, zdolny, z prowincji, wy­soce wykształcony, lecz wciąż głodny wie­dzy, włochaty, żółty, zdrowy, ubezpieczony. Z furą. Szuka miłości”. I choć zmyślony, zy­skał naprawdę spory odzew!

Opowiadanie historii często wykorzystywa­ne jest także w kampaniach promocyjnych państw. W 2014 roku polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyprodukowało spot mający zachęcić do wizyt w naszym kraju, opierał się on właśnie na zasadach storytel­lingu. Bohaterem filmu jest chłopiec, któ­ry relacjonuje swojemu koledze ze szkolnej ławki szczegóły wizyty w Polsce. I jest to bardzo barwna historia. Polska, pokazana oczyma dziecka, jawi się jako baśniowa kra­ina. Jest tam smok wawelski, rycerze. Akcji towarzyszyło hasło: „Polska. Where the un­believable happens”.

 

   
 

Zdaniem eksperta
Marcin Kulig copywriter, właściciel firmy Maracana, marcin@maracanamarketing.pl

Odpowiedzią na pytanie: czy warto oprzeć przekaz na storytellingu jest cytat z Jerome'a Brunera, umieszczony na początku artykułu. Rozwój internetu tylko w ciągu ostatniej dekady spowodował kilkusetkrotny wzrost przekazów w obiegu. Chaos informacyjny powoduje, że przestajemy odróżniać poszczególne komunikaty. A to oznacza, że pieniądze reklamodawców są po prostu wyrzucane w błoto. Przykład? Z ręką na sercu: ile kampanii reklamowych sieci GSM z ostatnich kilku lat pamiętasz? Niewiele? Większość z nas nie pamięta praktycznie żadnej, z jednym wyjątkiem - kampanii z udziałem Serca i Rozumu, brandheroes reklam TP SA i sieci Orange. Dlaczego? Bo to były świetne, zapadające w pamięć historie. Warto stawiać na storytelling, bo wyróżnia markę i wzbudza emocje, a to w konsekwencji przekłada się na sprzedaż. Mówiąc z lekkim przymrużeniem oka (ale tylko lekkim!), następnym razem, myśląc: jak reklamować mój produkt, żeby ludzie chcieli go kupować?, zmieńmy swoje nastawienie i zastanówmy się lepiej: jak pokonać smoka, by zdobyć królewnę?


 

 

 

Mistrzostwo w dziedzinie marketingu nar­racyjnego osiągnęła marka LEGO, która w 2014 roku wyemitowała najdłuższą bo­daj reklamę, jaka kiedykolwiek powstała. Co więcej, wszyscy chętnie płaciliśmy za jej oglądanie, kupując np. bilety na film „Lego Przygoda”. Nikt nie narzekał, zabawa była przednia, a film stał się jedną z kultowych i kasowych produkcji swojego gatunku. Ani­macja, której główny bohater Emmet, prze-ciętny reprezentant figurek lego, walczy ze złowrogim Lordem Biznesem, stanowi jedno wielkie zaproszenie do zabawy. I opowieść o tym, jak producent klocków rozwija wyob­raźnię tych, którzy je kupują. Kolejne części tej opowieści już wkrótce! To się naprawdę opłaca.

Bieżące wydanie czasopisma

Czekolada, bajgle i cruffiny - w najnowszym wydaniu wgryzamy się w tematy, które mocno kojarzą się w jesienią i powrotem do szkoły. Oprócz tego częstujemy też nowinkami, takimi jak mąka z owadów. Szukamy makaronikowych inspiracji.

  • Wykup prenumeratę

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać








    Przejrzyj numer online lub pobierz PDF PDF >>

    Pełny numer dostępny tylko w prenumeracie >>


    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji