Zasoby ludzkie, obok zasobów finansowych czy materialnych, są postrzegane jako podstawowe bogactwo organizacji. To pracownicy, dzięki swej wiedzy, doświadczeniu, motywacji, woli i chęci działania, decydują o sukcesie Twojego zakładu. A jak Ty dbasz i inwestujesz w ten najcenniejszy zasób?
Podobne artykuły
Szkolenie Obsługi KlientaNa drodze do mistrzostwa. Szkolenia – fakty i mityNowoczesna Kadra SpołemDlaczego jedne cukiernie cieszą się dużą popularnością, a inne praktycznie świecą pustkami? Co prawda w dzisiejszych czasach te świecące pustkami nie mają racji bytu, ale jest sprawą oczywistą, że jedne funkcjonują lepiej, a inne gorzej. Przyczyn tej sytuacji może być wiele. Dlatego pragnę zwrócić uwagę na najcenniejszy potencjał każdego zakładu, tj. na pracowników, i tu znaleźć odpowiedź na pytanie, co zrobić, by zakład sprawniej funkcjonował. Artykuł ten daje odpowiedź na pytanie: jak rozwijać personel tak, by poziom obsługi przyciągał, a nie odstraszał konsumentów.
Dlaczego szkolenia?
Rozwój personelu w ogromnym stopniu przyczynia się do poprawy jakości obsługi klienta. Dlatego kierownictwo powinno znaleźć środki, aby stale podnosić kompetencje własne i swoich pracowników. Takim podstawowym narzędziem rozwoju, które jeszcze kilka lat temu było tylko jednym z elementów systemu motywacyjnego, jest szkolenie.
W ostatnich latach popularność szkoleń i różnych form doskonalenia przybiera na sile. Dzieje się tak m.in. za sprawą funduszy unijnych, które wyznaczają nowe trendy i standardy działań na rynku usług szkoleniowych. Obecnie polityka szkoleniowa bazuje na założeniu, że pracowników należy postrzegać jako najważniejszy składnik organizacji, a pracodawcy powinni dążyć do tego, by tym składnikiem racjonalnie gospodarować. Przejawem tych dążeń do sprawnego i skutecznego zarządzania personelem ma być m.in. nadanie większego znaczenia szkoleniom i doskonaleniu zawodowemu. Jeżeli zatem ktoś chce prowadzić swój biznes w myśl nowoczesnych koncepcji zarządzania, powinien zwrócić uwagę na potrzebę rozwoju personelu.
Otwarte czy zamknięte
Dziś wiele przedsiębiorstw (nawet małych), które realizują politykę kapitału ludzkiego, postrzega szkolenia jako inwestycję, w zamian oczekując konkretnych i mierzalnych rezultatów. Dlatego nie należy się zastanawiać, czy szkolić, ale co zrobić, by szkolenia przyniosły jak największą korzyść.
Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na tzw. szkolenia zamknięte, przeznaczone dla danej firmy. Z reguły takie szkolenie jest bardziej efektywne, gdyż uczestnicy mają szansę zmierzyć się z problemami, z jakimi spotykają się w swoim miejscu pracy. Realizacja takich szkoleń odbywa się zawsze po rozpoznaniu i analizie potrzeb szkoleniowych, co pozwala na dobranie konkretnych treści dla danej grupy uczestników. Niestety takie szkolenia są dużo droższe niż tzw. szkolenia otwarte, na które możemy wysłać nawet pojedynczych pracowników. Na szkolenia otwarte zgłaszają się pracownicy różnych organizacji (czasem i z różnych branż), a program jest wystandaryzowany i istnieje większe prawdopodobieństwo, że nie będzie dobrze dostosowany do potrzeb i oczekiwań uczestnika. Niezależnie od tego, na jaką formę szkolenia możemy sobie pozwolić, proces szkoleniowy należy rozpocząć od przeprowadzenia rozpoznania potrzeb szkoleniowych.
Od czego zacząć?
Rozpocznij swoje działania od rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych (w skrócie – RAPS). Zanim podejmiesz decyzję o wysłaniu pracowników na szkolenie, musisz wiedzieć, jakie szkolenie jest im potrzebne. I tu pojawia się pierwsza pułapka. Zazwyczaj, gdy przedsiębiorca decyduje się, by skorzystać z usług firm szkoleniowych, ma ku temu powody. Dostrzegł jakiś problem, np. brak motywacji do pracy czy złą organizację czasu pracy, i liczy na to, że szkolenie ten problem rozwiąże. Nic bardziej mylnego. Może okazać się, że RAPS wykaże, iż szkolenie nie będzie najlepszą formą rozwiązania problemu – wówczas należy poszukać innego rozwiązania.
Profesjonalnie przeprowadzony RAPS zmniejsza koszty, które ponosi pracodawca, i umożliwia podjęcie właściwych decyzji, gdyż identyfikuje źródło i przyczynę istnienia problemu. W przypadku gdy RAPS potwierdzi potrzebę szkoleń, pozyskamy informację, jakie treści są najpotrzebniejsze i w jakiej formie należy je przedstawić uczestnikom. Wszystko to po to, by czas poświęcony na rozwój był jak najefektywniej wykorzystany, a inwestycja szkoleniowa przyniosła jak największą korzyść.
Jeżeli nie masz przekonania co do efektywności szkoleń i masz złe doświadczenia z różnymi firmami szkoleniowymi, zastanów się, czy nie wynika to z błędnego rozpoznania potrzeb szkoleniowych. Ten problem dotyczy wielu mniejszych przedsiębiorstw, zwłaszcza tych, które nie mają wydzielonej komórki HR (zarządzania zasobami ludzkimi) i brak im kompetencji w tym zakresie.
Na czym polega RAPS
RAPS zmierza do określenia luki pomiędzy stanem istniejącym, czyli umiejętnościami i wiedzą aktualnie posiadanymi przez pracowników, a stanem oczekiwanym, czyli umiejętnościami i wiedzą, jaką powinni mieć pracownicy, by efektywnie wykonywać swoje zadania (rys. 1). Podczas analizy potrzeb należy wziąć pod uwagę nie tylko bieżące potrzeby cukierni, ale także przyszłe, w zgodzie z jej strategicznymi planami.
RAPS umożliwia również wyznaczenie celów szkoleniowych, czyli zdefiniowanie tego, czego pracownicy powinni się nauczyć i jak powinni się zachowywać po szkoleniu. Cele szkoleniowe muszą ściśle korespondować ze strategią rozwoju cukierni. RAPS daje odpowiedź na pytanie, czy cel szkolenia ma charakter motywacyjny, czy ważniejsze jest podniesienie poziomu wiedzy uczestników, czy może chcemy zainicjować zmianę postaw wśród pracowników, by podwyższyć standardy obsługi klientów, czy też tylko uzyskać stosowny certyfikat.
Prawidłowo wyznaczony cel szkolenia odpowiada zasadom wyznaczania celów SMART, według której cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, realne i zorientowane w czasie. Aby osiągnąć wyznaczone cele, szkolenie musi być przygotowane zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym. Dlatego bardzo ważne jest to, komu powierzymy zarówno przeprowadzenie rozpoznania i analizy potrzeb szkoleniowych, jak i dalszą realizację procesu szkoleniowego.
Jak wybrać firmę szkoleniową?
Dobrze, gdy RAPS przeprowadza ta sama firma szkoleniowa, która prowadzi szkolenie. Ważne jest jednak, by firma na siłę nie szukała argumentów za przeprowadzeniem szkolenia, gdy jest ono niezasadne. Dlatego już od początku współpracy należy szukać takiej firmy, której będziemy mogli zaufać. Nigdy nie należy zatrudniać firmy bez rekomendacji.
Firmy szkoleniowe czy trenerzy tzw. „wolni strzelcy” zazwyczaj działają z polecenia i zawsze dbają, by mieć aktualne referencje. Zanim zdecydujemy się, by skorzystać z pakietu szkoleń czy treningów, warto przetestować taką firmę czy trenera w działaniu. Wszystko to po to, by poznać sposób działania i dać sobie czas na lepsze poznanie oraz zrozumienie wzajemnych oczekiwań.
Dobra inwestycja
Jeżeli nadal uważasz, że szkolenia są tylko kosztem, to zmień takie myślenie. Dobrze zorganizowane i przeprowadzone szkolenia poprzedzone rzetelną analizą i rozpoznaniem potrzeb szkoleniowych to inwestycja, która przekłada się na efektywność oraz utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Niestety – wciąż na drodze do realizacji projektów szkoleniowych stoją sami kierownicy. Największymi barierami są ich pasywność i nieświadomość kosztów, jakie wiążą się z nieinwestowaniem w rozwój pracowników, przeciążenie pracą, a także nieznajomość problematyki szkoleniowej. Korzyści z inwestowania w rozwój kompetencji to klucz do sukcesu, a szkolenia przede wszystkim kształtują kulturę organizacji, która wywiera wpływ na postawy i zachowania pracowników, tym samym – na efektywność całego zakładu.
Literatura dostępna u autorki.
dr inż. Joanna Tokar, trener, coach, autor książki Samodoskonalenie menedżerów – rozwój kompetencji przywódczych