...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Kawa na ławę – rozmowa z Marcinem Michalikiem, master baristą

Po co właścicielom cukierni szkolenie dla bari­stów? Czy kawa może zrobić rewolucję w cukier­ni, co wspólnego ma z tym alternatywnie parzona kawa i jak to połączyć z wypiekami i deserami?

materiał z drukowanego wydania Mistrza Branży numer kwiecień 2014

Mistrz Branży: O co najczęściej pytają Cię właściciele cukierni, którzy chcą wprowadzić kawę do menu i zależy im, żeby ta oferta była naprawdę super?
Marcin Michalik: W pierwszej kolejności pada pytanie „jaką kawę wybrać?”. Ale tu nie tylko o kawę chodzi…

MB: A o co?
MM: Temat parzenia kawy jest dużo ciekawszy i złożony. Włosi, którzy słyną z espresso, kierują się zasadą 4M. Składają się na nią cztery elementy, które mają duży wpływ na jakość finalnego napo­ju. Te elementy to: maszyna, młynek, mieszanka kawy oraz barista. W obecnych czasach te cztery elementy to główne wyznaczniki, jakimi powinniśmy się kierować, kiedy chcemy oferować dobry czarny napar.

   
 

Marcin Michalik – master barista, Mistrz Polski Latte Art 2010, dwukrotny Wicemistrz Polski Baristów (2007, 2008), Wicemistrz Polski Latte Art 2008, finalista World Coffee In Good Spirit w Kopenhadze; sędzia w ogólnopolskich zawodach baristów. Jego specjalnością jest sztuka latte art oraz łączenie kawy z dobrym alkoholem. Na co dzień prowadzi firmę
Colours of Coffee.

FOT. COLOURS OF COFFEE

 

 

MB: Młynek? Czy może mnie interesować urządzenie do mielenia kawy, skoro szukam maszyny, której obsłu­ga ogranicza się do wybrania odpowiedniego programu?
MM: Wybór odpowiedniego młynka – tak jak i wybór samej maszy­ny dopasowanej do charakteru lokalu – to bardzo ważny krok, który pozwoli nam na zachowanie powtarzalnej oraz możliwie najwyższej jakości serwowanej kawy. Warto spojrzeć na młynki automatyczne, które w lokalach o dużej przepustowości sprawdzają się idealnie, zachowując jakość, a zarazem optymalizując koszty. Co to oznacza? Młynek automatyczny, dobrze ustawiony i skalibrowany pod konkret­ną mieszankę kawy, będzie zawsze dozował taką samą porcję kawy o takim samym stopniu zmielenia, a jednocześnie ograniczy straty. A to ogromny krok do zachowania wysokiej jakości. Podobnie jest w przypadku ekspresów automatycznych, gdzie – mimo że młynek jest wbudowany – również spełnia analogiczne funkcje co wolnostojący.
Co istotne, nie można ustawić młynka raz a dobrze. Tak się po prostu nie da. Według mnie każdy menadżer lub właściciel lokalu, w którym ważna jest dobra kawa, powinien znać podstawy jej przygotowywa­nia, również w zakresie sprzętu, choćby po to, żeby zweryfikować kwalifikacje zatrudnianych baristów.

MB: Sugerujesz menadżerom szybki kurs dla baristów?
MM: To zdecydowanie dobry pomysł, bo pozwala szerzyć kulturę ka­wową w Polsce. Uwierz mi, że wiele osób korzystających z profesjo­nalnych szkoleń szybko się przekonuje, że odpowiednie przygotowanie kawy to nie tylko sztuka, ale też świetna zabawa. Na nasze szkolenia zgłaszają się bariści oraz barmani, którzy już pracują w lokalach, ale też osoby, które chcą się czegoś nauczyć – chociażby przyszli właści­ciele kawiarni, którym zależy na jakości, ciekawym kawowym menu czy na zbudowaniu świadomości kawowej. Dla nich mamy specjalne konsultacje skrojone na miarę.

FOT. COLOURS OF COFFEE

 

MB: Gdyby cukiernia chciała otworzyć ambitny kącik ka­wowy, to co byś jej polecił?
MM: Bez rozeznania rynku, na którym działa cukiernia, trudno cokol­wiek wyrokować. Warto jednak przyjrzeć się alternatywnie parzonej kawie. Rośnie zainteresowanie tą metodą, ponieważ pozwala ona docenić różnorodność kawy i jej smaków. Najczęściej w ten spo­sób parzone są kawy jednorodne, z konkretnych krajów i regio­nów. Duże znaczenie mają gatunek i miejsce pochodzenia. Jeśli kawa pochodzi z Kenii, to jest ona bardziej pieprzowa, a mniej kwaskowa; ziarna kawy sprowadzonej z Etiopii charakteryzują się herbacianym smakiem z wyczuwalną nutą kwaskową. Dużo więcej można się dowiedzieć na szkoleniu, gdzie oprócz rozróżnia­nia niuansów smakowych pomagamy dobrać odpowiedni sprzęt, który pozwoli szybko i sprawnie podać dobrą kawę przelewową.

MB: Zamiast wymyślać kolejne zestawienia smaków w de­serach czy wypiekach można by stworzyć menu, które łączyłoby smaki kawy z ciastami.
MM: Dokładnie tak, bo z kawą jest podobnie jak z winem, które warto dopasować do dań. Wino dopasowuje się do dań jak kawa do ciasta lub czekolady. Na przykład: do sernika cytrynowego warto podać kawę, która ma nutkę kwaskową, a do ciasta orze­chowego – kawę z Salwadoru. Można by stworzyć panel senso­ryczny, który pozwoliłby optymalnie dobrać kawę z różnych stron świata odpowiednio do naszych wypieków. Takie rozwiązanie nie tylko urozmaici ofertę cukierni czy kawiarni, ale pozwoli też kon­sumentowi na nowo spojrzeć na znane smaki. Kawa dobrze do­brana podkreśli smak naszych serników czy deserków, zamiast je zagłuszać. Co więcej, takie oryginalne menu wychodzi poza standard oferowany przez kawiarnie lub restauracje.

MB: Czym różni się alternatywnie parzona kawa od tej z ekspresu ciśnieniowego?
MM: Na pewno ma delikatniejszy aromat, a co ciekawe, ma wię­cej kofeiny – ze względu na zdecydowanie dłuższy czas parzenia. Espresso parzymy maksymalnie przez 30 sekund, a jedną z al­ternatywnych metod – nawet 3-4 minuty. Do tego również zwra­camy uwagę na rodzaj ziarna czy mieszanki – do przygotowania espresso zdecydowanie używajmy mieszanek, a w alternatyw­nych metodach korzystajmy z kaw jednorodnych. W przypadku alternatywnego parzenia zmielone ziarna należy odpowiednio zalewać gorącą wodą o właściwej temperaturze, przez określony czas. W ten sposób wyciągamy więcej aromatu i smaku, który jest bardzo czysty. Zwracamy uwagę na wszystkie parametry, które mają wpływ na jakość; otwiera nam się zupełnie inny te­mat kawy – to nie jest mocny, intensywny smak, tylko delikatny, z herbaciano-owocową nutą.

MB: Jakie są plusy i minusy tej metody?
MM: Na pewno zaletą jest to, że nie potrzebujemy zbyt wie­le kosztownego sprzętu. Wystarczą: dzbanek, porcelanowy filtr do parzenia, np. drip, oraz filtr papierowy. Jeżeli chcemy dobrze robić kawę, to nie możemy się zrażać tylko z tego powodu, że jej przygotowanie jest czasochłonne. Dzięki odpowiedniemu przygo­towaniu wszystkich elementów możemy ją zaserwować w ciągu ok. 4 minut, a metoda ta od razu stanie się bardziej efektywna. W końcu na podanie cappuccino czeka się średnio od 4 do 5 mi­nut – przy alternatywnej kawie ten czas może być podobny. Wadą mogą być dość wysokie ceny finalnego napoju dla konsumenta, które wahają się od 10 do 20 zł, choć niektórzy sprzedają i za 25 zł, co uważam już za mocno przesadzoną wartość. Warto jednak cza­sami zapłacić więcej, wiedząc, że smak będzie zdecydowanie ciekawszy i bogatszy.

FOT. COLOURS OF COFFEE

 

MB: Czy taką kawę można urozmaicać syropami?
MM: Dodawanie syropu, mle­ka czy cukru do takiej kawy raczej nie ma sensu. Po to jest to całe „zamieszanie” z parze­niem, żeby skupić się na sma­ku pieczołowicie wydobywa­nym z ziarna.

MB: Do wyszukanych sma­ków kawy, alternatywne­go sposobu parzenia najle­piej mieć nietuzinkowego klienta... Czy taka innowa­cja jest „skazana” jedynie na lokale w dużych mia­stach?
MM: Na pewno więcej zwolenników znajdzie wśród mieszkań­ców większych miast. Z drugiej strony, z moich obserwacji wy­nika, że gdy w mniejszym mieście otwiera się kawiarnia, w któ­rej oprócz ekspresu ciśnieniowego pojawiają się szklane dzbanki i dripy, to mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją. Wystarczy spojrzeć na Baristację w Białymstoku, Kofeinę w Opolu, Kawiarnię KAFO w Gliwicach, Strefę w Bydgoszczy czy wiele innych, które powstają jak grzyby po deszczu… Czemu więc nie poruszyć tego wdzięcznego tematu również w cukierniach, niekoniecznie w Po­znaniu, Warszawie czy Krakowie? Zwłaszcza że pod ręką mamy szeroki asortyment wypieków, które można dopasować do róż­nych smaków kawy alternatywnie parzonej i dodatkowo zadbać o nowe wrażenia konsumentów.

MB: Czekamy na cukiernię, która zaoferuje menu łączą­ce naturalne smaki kawy z różnych stron świata z bo­gactwem smaków ciast, ciasteczek i deserów. Dziękuję za rozmowę.


   
 

Warto się szkolić
Szkoła Baristów – Colours of Coffee powstała pięć lat temu. Oferuje kursy I i II stopnia – barista 1.0 i 2.0. Barista 1.0 to podstawowy kurs, który obejmuje pracę z ekspresem, przygotowanie espresso, proste napoje na bazie espresso oraz spienianie mleka. Szkolenie 2.0 jest już bardziej rozbudowane – trwa trzy dni i obejmuje zarówno espresso, jak alternatywne metody parzenia kawy. Master Barista to kurs skierowany do menadżerów lub właścicieli lokali, w których kawa zajmuje ważną pozycję; poza umiejętnością parzenia dobrej kawy uczestnicy dowiedzą się, jak obsłużyć klientów, a jednocześnie zbudować oraz rozwijać sprzedaż.
Więcej informacji na www.coloursofcoffee.pl

 

 

Bieżące wydanie czasopisma

Za co Polacy pokochali jagodzianki? Czym ustabilizować krem na zimno? Jak projektować słodkie stoły? Skąd się biorą alergie pokarmowe? Do czego dodawać szafranu?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji