Polacy przepadają za wspólnymi posiłkami, zwłaszcza poza domem. Jednak stołowanie się w knajpach czy restauracjach to czasem spory wydatek. Coraz częściej zatem wybierają jako alternatywę spotkań towarzyskich wspólne ucztowanie w domu. To może być świetna okazja dla producentów i sprzedawców żywności.
Podobne artykuły
Dlaczego klienci, robiąc zakupy, wybierają markety?Spadająca konsumpcja mocno zmienia branżę piekarnicząPolacy lubią naturalne słodkościJak większość konsumentów na całym świecie, Polacy lubią korzystać z luksusowej opcji, jaką jest jedzenie na mieście. Z tegorocznego badania dotyczącego postaw i zachowań globalnych, przeprowadzonego przez firmę Canadean, wynika, że wielu polskich konsumentów stołuje się poza domem częściej niż raz w tygodniu. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi, w tym aż 44% osób między 18-24 rokiem życia i 40% 25-34-latków. W przeciwieństwie do tego, tylko 30% 35-44-latków jada w ten sposób raz w tygodniu, a jeszcze rzadziej zdarza się to w grupie 45-54-latków (zaledwie 26%).
Badanie pokazuje także, że więcej niż połowa (56%) Polaków planuje spędzić w ciągu roku więcej czasu towarzysko – ze znajomymi i rodziną. Wśród respondentów mających rodzinę ta liczba rośnie do 7 na 10 osób. Mimo to 36% badanych ma świadomość, że na dłuższą metę ta kosztowna przyjemność negatywnie odbije się na ich domowym budżecie Według Kirsty Nolan, analityk Canadean, to dobra okazja dla sektora spożywczego. – W tej sytuacji polscy konsumenci, nie chcąc rezygnować ze wspólnego biesiadowania, mogą częściej organizować spotkania w domu przy dobrym jedzeniu bez dużego obciążenia finansowego – tłumaczy Nolan.
Kreatywnie, z nutą nostalgii, do podziału
Zadaniem producentów żywności i napojów jest zatem oferować takie produkty, które zachęcają do spotkań towarzyskich. Mogą to być np. wszelkiego rodzaju zabawnie i eksperymentalnie przygotowane posiłki dla wielu osób albo tradycyjne dania do ręcznego podziału, takie jak: wielkie pizze (które są jednym z najpopularniejszych dań wśród Polaków). Mogą to być przekąski i smakołyki, którymi może częstować się naraz większa liczba osób – torebki z chipsami, pralinki, ciasteczka i inne. Tego typu wyroby nie tylko wzmacniają poczucie wspólnoty poprzez jedzenie tego samego razem, ale także pozwalają oszczędzić na przygotowaniach – nie wymagają bowiem użycia wielu naczyń i ich zmywania.
Jak wskazują wyniki badań Canadean, 65% polskich konsumentów szuka jedzenia, które kojarzy się też z ich dzieciństwem oraz dobrymi czasami. „Nostalgiczne przekąski” znajdą uznanie raczej wśród klientów starszej generacji, którzy opowieściami i jedzeniem z czasów własnej młodości będą chcieli podzielić się z młodszymi członkami rodziny.
– Pozycjonowanie produktów jest kluczowe również w markecie – zauważa Nolan. – Produkty polecane na okazje towarzyskie powinny być usadowione na półkach tuż obok siebie. Tworzenie par produktów, promocje i wystawy będą miały wpływ na wybór klienta, który zdecyduje się na ucztowanie w domu, zamiast wychodzenia na miasto – przekonuje analityk Canadean.
* Badania przeprowadzone przez firmę Canadean na grupie 2000 dorosłych Polaków (2015)
Canadean zapewnia badania rynku dotyczące sektoru produktów szybko zbywalnych (FMCG), włączając w to: jedzenie, opakowania, produkty, napoje bezalkoholowe i alkoholowe, kosmetyki, gastronomię, jedzenie dla dzieci, tytoń oraz turystykę. Canadean specjalizuje się w badaniach panelowych prowadzonych online, a także na analizie produkcji krajowej poprzez badania rynku raportów ilościowych i jakościowych