Ma być zdrowiej – takie przesłanie od kilku dobrych lat jest mocno eksponowane na wielu targach żywności, nie wyłączając ISM. Zdrowiej, czyli jak? Bez zbędnych dodatków do żywności lub substancji, które wywołują ich nietolerancję, jak laktoza czy gluten.
Podobne artykuły
Olej palmowy idzie w odstawkęDziecko na diecie bezglutenowej – problem czy wyzwanie?Gluten Free EXPO po raz pierwszy w Krakowie47. Międzynarodowe Targi Słodyczy ISM, 29 Stycznia – 1 lutego 2017 r., Kolonia
W tym roku w Kolonii, obok wyrobów bezcukrowych, bezglutenowych i wolnych od laktozy, widoczny był boom na produkty wzbogacone białkami. Dominowały wysokoproteinowe dodatki oraz gotowe do spożycia batoniki odżywcze, w głównej mierze przeznaczone dla sportowców. Rok 2017 to także rok żywności organicznej i wegańskiej, na którą popyt wciąż rośnie.
Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się też jadalne wydruki 3D, których produkcyjna przyszłość jeszcze przed nami.
Spacerując targowymi alejkami, na stoiskach producentów można było dostrzec zainteresowanie tematem wzbogacania żywności białkami. Produkty proteinowe były wszechobecne, do najpopularniejszych należały te w postaci batoników o różnych smakach czy ciasteczek i płatków. Towarzyszył temu oczywiście od dawna popularny trend produktów bezglutenowych oraz bezlaktozowych. Łączenie przyjemnego z pożytecznym bez wątpienia wpływa na funkcjonalność takich wyrobów.
W dobie szeroko pojętej cyfryzacji coraz chętniej korzystamy ze smart-fonów czy internetowych komunikatorów, w których słowa zastępujemy popularnymi emotikonami. W ślad za tym trendem podążają również producenci słodyczy, tworząc... czekoladowe emotikony w postaci uśmieszków i buziaczków na czekoladzie bądź pralinie, a często również przeznaczonych do samodzielnej zabawy poprzez uzupełnianie dziurek za pomocą jadalnego barwnika. Zdominowały one wiele wystawienniczych stoisk, budząc uśmiech na twarzach zwiedzających. Dużym zainteresowaniem cieszyły się w dalszym ciągu wydruki 3D prezentowane na stoisku firmy Katjes. Widać, że technologia ta znacznie przyspieszyła – zamiast zabawnych żelkowych jaszczurek czy żab można było dostać żelkowe selfie w technologii 3D. Kolejka przy stanowisku nie malała nawet przez chwilę, robiąc apetyt kolejnym zwiedzającym na tak wyjątkową pamiątkę z tegorocznych targów.
Maszynowe Pro Sweets
Obecność na tym targowym wydarzeniu, odbywającym się co dwa lata, stwarza szereg możliwości dla producentów maszyn, opakowań i dodatków do żywności. Poszukując technicznych rozwiązań dla naszego pomysłu, mamy okazję od razu znaleźć odpowiedź u producentów maszyn. Targową halę Pro Sweets zdominowała produkcja batoników musli, które po szybkim wymieszaniu wszystkich składników i ich uformowaniu pod wpływem temperatury nadawały się do natychmiastowego spożycia. Podczas tegorocznych Pro Sweets przyznano również nagrodę za pomysłowość w dziedzinie opakowań, która trafiła do firmy tri d’Aix GmbH za opakowanie barbecue marshmallow. Imituje ono opakowanie na węgiel drzewny, które kupujemy, chcąc grillować – bądźmy ostrożni, nabywając kolejny raz węgiel drzewny, by nie wrócić z porządną paczką marshmallow.
Inwowacyjność w New Product Showcase
Możliwość zgłoszenia przez producentów własnych marek bądź produktów jest nie tylko ważnym elementem budowania relacji biznesowych, ale przede wszystkim daje szansę na wy-różnienie się w targowym świecie. Po raz siódmy przygotowano 220 propozycji, które odznaczały się czymś wyjątkowym, świadcząc o swojej innowacyjności. Oto te, które zasłużyły na największą uwagę jury:
• Miejsce 1 – Pechkeks firmy Pechkeks GmbH – sam produkt w nieco ironiczny sposób pozwala na swobodę żartu. Jest to odpowiednik azjatyckich ciasteczek szczęścia, które kryją w sobie karteczkę z dobrą wiadomością. Takiej oczywiście nie znajdziemy w Pechkeks, ciasteczka są czarne, a na opakowaniu widnieje wizerunek czarnego kota. Prezent może być trafiony tylko w przypadku osób, które znają się na żartach.
• Miejsce 2 – Bio Veggie Box firmy my ChipsBox GmbH – pochodząca ze stolicy Bawarii zdrowa przekąska warzywna, która dzięki wysokim standardom procesu suszenia zachowała wyjątkowe właściwości. Produkt jest organiczny, wegański i bezglutenowy, a w dodatku niepoddany smażeniu.
• Miejsce 3 – Pralibel Domes firmy Pralibel NV – trafiło do belgijskiego producenta wykwintnych czekoladek. Wyjątkowy kształt pralin połączony z elegancją opakowania skłoniły głosujących do postawienia właśnie na ten produkt.
Pozostałe innowacje opierały się na nadaniu odpowiedniego kształtu produktom, tak jak chociażby w przypadku Corn Mal-low firmy Bebeto, gdzie tradycyjnemu marshmallowi nadano formę popcornu. Trend zdrowotny nie ominął również gumy do żucia czy pastylek, które wzbogacano składnikami typu kolagen i wyciągi z żeń-szenia.
mgr Piotr Ławrowski