Firma Alfred Ritter, producent czekolad Ritter Sport, utrzymał monopol na sprzedaż swoich charakterystycznych kwadratowych tabliczek na niemieckim rynku. Wyrok Federalnego Trybunału Sprawiedliwości w Karlsruhe jest ostateczny.
Podobne artykuły
Limity kadmu w czekoladzieSkok na głęboką czekoladę - jak zostać chocolatieremNieuczciwa konkurencjaCzy kształt tabliczki jest ważny? Okazuje się, że tak! To znak rozpoznawczy tabliczek słynnej niemieckiej marki czekolad, Ritter Sport. Alfred Ritter sprzedaje swoje kwadratowe czekolady od prawie 90 lat, zgodnie z mottem "Quadratisch, Praktisch, Gut" (Kwadratowe, praktyczne, dobre). Kształt tabliczek firma zarejestrowała w 1993 roku w niemieckim urzędzie patentowym. Koncern Mondelēz International, producent czekolady Milka wpadł na podobny pomysł, rozpoczynając produkcję kwadratowych tabliczek w 2010 roku. Mondelēz zakwestionował też znak towarowy zarejestrowany przez producenta Ritter Sport i udało mu się go znieść w 2016 roku. Ostatecznie jednak sprawa trafiła do Federalnego Trybunału Sprawiedliwości, cały proces trwał 10 lat.
Federalny Trybunał Sprawiedliwości w 2017 roku odrzucił skargę producenta Milki i orzekł, że Alfred Ritter może zachować prawo do kwadratowych tabliczek czekolady, w 2018 roku podobną decyzję wydał Federalny Sąd Patentowy, a obecnie ponownie Federalny Trybunał Sprawiedliwości. Uznano, że co prawda znak towarowy nie może chronić wyłącznie kształtu, jednakże w tym przypadku konsument postrzega kwadratowy kształt tabliczki jako wskazówkę, że jest to czekolada określonej firmy i wiąże z nią konkretne oczekiwania. W związku z tym Mondelēz International nie może sprzedawać w Niemczech kwadratowej czekolady.
(fot. Pixabay)