Desery rodem z XVII wieku, czekoladowy tramwaj, moda na liofilizaty, podkręcanie sprzedaży - to wszystko znajdziecie w tym wydaniu Mistrza Branży. A na naszej okładce kucharz, cukiernik, piekarz i od niedawna lodziarz - człowiek wielu talentów, którego nic nie zatrzyma w dążeniu do doskonałości swojej profesji - Michał Molenda.
Podobne artykuły
Reklamacja - najlepszym prezentem od klientaSzkolenie Obsługi Klienta6 zasad marketingu w sklepie firmowymI znów wszystko wróciło do normy! A właściwie nawet do ponadprzeciętnej liczby zamówień na lody, torty, słodkie stoły i wszelkiego rodzaju smakołyki bez których trudno sobie wyobrazić wesela czy inne przyjęcia okolicznościowe. Ludzie starają się nadrobić stracone okazje i czas. I słusznie. Tego typu uroczystości to przecież zacieśnianie więzi międzyludzkich, a bez relacji trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie rodzin, szkolnictwa, firm, społeczeństw i świata w ogóle.
Z dobrych relacji rodzi się inne dobro. Tak, na przykład, dobre relacje między ekspedientką a klientem mają bezpośrednie przełożenie na sprzedaż. Bo do uśmiechniętej i otwartej osoby, która z radością odpowie na pytania, chętnie się wraca. Ale by człowiek za ladą emanował dobrą energią, najpierw musi mieć dobre relacje z pozostałymi pracownikami, a nade wszystko z szefostwem piekarni, cukierni lub lodziarni. Ale i to nie wystarczy! Bo relację też można (trzeba?) mieć z jedzeniem. W Rozmowie MB opowiada o tym gość okładki Michał Molenda, który zaczynał swoją karierę u boku znanych szefów kuchni. Do dziś wspomina lekcję, którą otrzymał od jednego z nich – miał spędzić dzień z pomidorem! Dopiero po jakimś czasie zrozumiał wagę tamtego niepozornego zadania. Jako człowiek działający na wielu płaszczyznach gastronomii, bo w cukierni, piekarni, kuchni, a nawet lodziarstwie, twierdzi, że właśnie dogłębna znajomość surowca pozwala mu realizować śmiałe pomysły, dzięki którym pokazuje bliską relację między działem słodkim a tym wytrawnym. Dziś zarządza renomowaną warszawską cukiernią i restauracją - Miodowa Cafe, a także rozkręca innowacyjny lodziarski koncept - Lody Koncept. Wywiad z Michałem Molendą znajdziecie na str. 8.
Relację buduje się długo, małymi kroczkami, bez nachalności. Relacja z klientem to wyższy poziom marketingu. Na co jeszcze postawić, myśląc o podkręceniu sprzedaży? Warto podążać za trendami konsumenckimi i głośno o nich informować nawet samym wystrojem wnętrza sklepu. A także konsekwentnie budować markę, pamiętając, że dbałość o lojalność klienta to drobne szczegóły, takie jak miska dla psa przed lokalem, miejsce parkingowe, kubek kawy z napisanym imieniem. Nie zapominajmy także o obowiązkowym miejscu w sieci - sklep, cukiernia, a nawet piekarnia online to już wręcz obowiązek.Tematowi sprzedaży (tej tradycyjnej i online) poświęciliśmy sporo miejsca w tym wydaniu „Mistrza Branży”, bo bez niej nie przetrwa żadna firma, nawet z najlepszej jakości produktami, o czym boleśnie przekonaliśmy się na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Więcej przeczytacie na str. 56 oraz w dziale Sklep Firmowy.
Lato to otwarcie sezonu na polskie owoce, nie tylko truskawki oraz ogródki. O ile te zawsze cieszyły się popularnością, teraz stanowią jeszcze ważniejszy element lokalu, bo są swego rodzaju rozwiązaniem na czas częściowego lockdownu, gdy nie jesteśmy w stanie przyjąć gości we wnętrzu.. Jak zagospodarować niewielki obszar, by stworzyć w nim przytulny kąt lub elegancką przestrzeń dopasowaną do wnętrz naszej lodziarni lub kawiarni? Poznajcie rady specjalistów projektowania słodkiej przestrzeni z firmy Hert - str. 60.
Truskawki to niekwestionowany numer jeden wyborów konsumenckich Polaków, zarówno w przypadku lodów i deserów. Co zrobić aby ulubiony smak zamknąć w słodkościach, gdy pogoda nie sprzyja plantatorom i zbiory dają owoce cierpkie i po prostu drogie? Warto mieć w zapasach tajną broń jaką jest ich forma liofilizowana. Choć metoda suszenia przez mrożenie i odparowanie wody jest znana od dawna, dopiero od kilku lat taka opcja zyskuje na popularności. I słusznie - walory liofilizatów są znacznie większe, niż tylko ich kolor i smak. Czytajcie więcej na str. 27.
Co najlepiej pasuje do truskawek? Beza! To również absolutny bestseller cukierniczy wśród wielbicieli słodkości. Beza idealnie odpowiada na potrzeby konsumentów latem, kiedy ci szukają czegoś lekkiego z dodatkiem kwaśnych, świeżych owoców. Jakie są techniki ubijania bezy? Jakich błędów unikać? Jaki powinien być stosunek cukru do białek i czy ma znaczenie dodatek skrobi lub innych dodatków? Tajniki bezy odkrywa w swoim cyklu Kompendium Wypieków Joanna Gwizdała na str. 45.
Jak wskazują statystyki, współczesny konsument chętnie wydaje więcej pieniędzy na słodkości rzemieślnicze i dobrej jakości. Z wielką radością obserwujemy rozkwit właśnie tego typu miejsc w Polsce, jak chociażby wspomniana już Miodowa Cafe zarządzana przez Michała Molendę, ale też warszawska Epoka. Restauracja na Ossolińskich jest cicha i spokojna. Jakby zatrzymał się w niej czas. Wnętrza, których wystrój jest dziełem Borisa Kudlički, przenoszą w czasy, kiedy to w 1857 roku otwarto neorenesansowy Hotel Europejski zaprojektowany przez Marconich. Taki wystrój wymaga niepospolitych deserów i ciast. Wyzwaniu temu musi na co dzień sprostać pastry chef tego miejsca Rafał Gajownik, który opowiada nam o przenoszeniu dawnych receptur na grunt współczesny oraz dzieli się z nami recepturą z XVII w. Rozmowę przeczytacie na str. 18.
Do osób, które równie wysoko stawiają sobie poprzeczkę w tworzeniu słodkości jest z pewnością też Aneta Sawczenko, która za pomocą strzykawki, żelatyny i barwników tworzy ciasta 3D Anety. By uzyskać tak zniewalający efekt trójwymiarowych kwiatów, a nawet zwierząt i postaci z bajek potrzeba jednak nie tylko prostych narzędzi, ale nade wszystko godzin praktyki, cierpliwości oraz aptekarskiej precyzji. Prace Anety Sawczenko możecie podziwiać w tym wydaniu na str. 30.
Oddajemy ten numer w Wasze ręce z wielką nadzieją, że nasze inspiracje również będą stanowić małą cegiełkę w budowaniu Waszych marek oraz podkręcaniu marketingu. Słodkiej lektury i owocnej sprzedaży!
SPIS TREŚCI
Rozmowy Mistrza Branży
Człowiek gastronomii – rozmowa z Michałem Molendą
Z czekoladą można wszystko – rozmowa z Jeffreyem de Weyerem
Epokowe słodkości – rozmowa z Rafałem Gajownikiem
Mistrz produkcji Czas na owoce
Rokitnik – więcej niż „witaminowa bomba”
Wszystkie zalety owoców liofilizowanych
Mistrz produkcji - Inspiracje
Słodkości z głębią
Mistrz produkcji
Lody dla opornych – cukry w lodach
Strzelające lody hitem tegorocznego lata
Lody okiem Szymona
Bakeline – nowa seria pojemników na pieczywo i wyroby cukiernicze
Polagra 2021
Kompendium wypieków – beza
Mistrz produkcji
Sveba Connect – przepis na sukces dla sieci sklepów i piekarni
Wirtualny świat pieców Wiesheu
Jak pogodzić wysoką jakość pieczywa z odpiekiem w sklepie?
Mistrz zarządzania – Sklep firmowy
Idealny sklep firmowy, czyli jaki?
5 kroków do skutecznych działań marketingowych w piekarni i cukierni
Kierunek: ogródek!
Mistrz zarządzania - Sklep online
InfoPiek – wsparcie, którego potrzebujesz
Jak stworzyć e-sklep, ktory sprzedaje
Sprzedaż artykułów spożywczych online
ZAPRASZAMY DO INSPIRUJĄCEJ LEKTURY