Sklep internetowy, jak każda firma, powinien mieć przygotowaną strategię. Znając założenie naszego e-biznesu, możemy mierzyć siły na zamiary, odpowiednio dopasować narzędzia i działania, mając na uwadze wiele czynników, a przede wszystkim spojrzeć na nasz biznes z uwzględnieniem perspektywy czasowej.
Artykuł pochodzi z kwietniowego wydania magazynu Mistrz Branży
Zamów numery archiwalne w wersji PDF: prenumerata@MistrzBranzy.pl |
Kilka lat temu strategia opierała się w zasadzie na dwóch elementach – cenie i asortymencie. Teraz zarówno rynek konkurencji, jak i konsumentów, jest bardzo wymagający. Cena produktu to nie jedyna wartość, którą można grać. Produkty na rynku nie są już unikatowe, konsumenci poszukują substytutów, konkurencja dostarcza podobny lub wręcz ten sam asortyment, poza tym owa konkurencja jest liczna. Tylko dobrze zaplanowane zarządzanie poszczególnymi obszarami, rozumienie klienta, wiedza na temat tego, czego szuka i jak mu to dostarczyć, pozwoli działać z sukcesem. Tacy e-właściciele, którzy rozumieją swój biznes, potrafią optymalizować pracę na wszystkich obszarach, działając w oparciu o strategię, planują zmiany i kierunki rozwoju – mają szansę na odniesienie sukcesu.
Słów kilka o planowaniu strategicznym
Planowanie strategiczne skupia się na pewnych podstawach działalności. Przede wszystkim udziela odpowiedzi na zasadnicze pytania w kilku kluczowych obszarach, jest przyczynkiem do dyskusji i stworzeniem właściwego modelu biznesu. Planowanie strategiczne pozwala nam zastanowić się nad tym, w jaki sposób optymalizować nasze działania, tak by zmaksymalizować zyski. Daje wytyczne dla codziennych decyzji i ułatwia je. Pozwala także koncentrować się na działaniach służących budowaniu wartości firmy. Dodatkowo, w przypadku intensywnego rozwoju firmy, gdy zatrudniane są nowe osoby, dobrze przygotowany plan strategiczny pozwala nie zapomnieć o wartościach i kierunku rozwoju. Planowanie strategii to jednocześnie plan odniesienia sukcesu. Jeśli tworzysz biznes, musisz mieć wizję tego, co chcesz robić, musisz zbudować pewien model i mieć pomysł na jego rozwój.
Modele biznesu Model biznesowy, w dużym uproszczeniu, pokazuje sposób, w jaki firma zarabia, zasady, na jakich się opiera. Takim uproszczonym przykładem jest np. „kupuję tanio, sprzedaję drogo” albo „zbuduję stronę WWW z artykułami o Tunezji, a zarabiać będę na reklamach wycieczek do Tunezji” itd. |
Strategia biznesowa
Co to jest strategia? Wszelkie dostępne źródła – mniej lub bardziej naukowe – podają, iż jest to zespół sposobów dostosowanych do danej firmy, jej branży, otoczenia, możliwości, który ma prowadzić do osiągnięcia założonych celów. U podstaw każdego modelu biznesowego leży strategia, która wskazuje na poszczególne obszary, składowe biznesu, które pozwalają osiągnąć założony cel (czyli zarabiać). By nasz biznes miał szanse powodzenia, musimy pochylić się nad każdym z tych obszarów i przemyśleć go. Jest to o tyle istotne, że wszystkie są ze sobą powiązane – zmiana w jednym pociąga zmiany w innych. Tak jak na mocno uproszczonym rysunku 1.
Pierwsze kroki w e-biznesie
Warto zastanowić się i odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jak będę robił to w swoim sklepie?”. Rozpoczynając
e-działalność, często nie zdajemy sobie sprawy nawet z tego, jak taki, wydawałoby się, drobiazg, jak opinie o produkcie, może wpływać na liczbę odwiedzin (konwersję) w naszym sklepie. Podobnie z obsługą posprzedażową – dzięki niej wzrasta liczba kupujących ponownie oraz nowych klientów, którzy trafili do nas z polecenia. E-sklep, jak każdy biznes, prowadzony sumiennie, w oparciu o wcześniej opracowany plan, ma znacznie większe szanse powodzenia niż przedsięwzięcie niedopracowane w kilku obszarach. Wszystkie elementy strategii są ze sobą nawzajem powiązane. W Polsce, w porównaniu z Europą, handel internetowy to nadal stosunkowo nowa dziedzina. Działanie w oparciu o jakaś strategię to wciąż nie jest scenariusz każdego z nowo powstających e-sklepów. Zatem ciągle jest miejsce na dochodowy sklep internetowy i sukces w e-handlu.
Jaka strategia dla e-sklepu?Aktualnie rynek e-sklepów i ich klientów jest bardzo wymagający. Oparcie strategii tylko na cenie lub asortymencie może niestety skazać nasz biznes na fiasko. 1. Produkty (oferta): 2. Cena (oferta): 3. Dystrybucja (kanały dotarcia): 4. Działania promocyjne (kanały dotarcia): 5. Ludzie (infrastruktura): 6. Klient/konsument: 7. Proces sprzedaży: 8. Dialog z rynkiem: |
autor: Karolina Bartnik-Kura, DreamCommerce SA