...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Surowa strona czekolady

Na całym świecie czekoladowy rynek i serca koneserów słodyczy podbijają marki produkujące czekolady od ziar­na do tabliczki – w tym takie jak: Zotter, Amedei, Bonnat, Valhrona. Większość z nich oznaczona jest certyfikatem czekolady ekologicznej (lub bio).

Nawet jeśli takiej informa­cji nie znajdziemy na etykie­cie, możemy być pewni, że to czekolada wykonana z najlepszego surowca, ponie­waż producent czuwał nad każdym etapem jej produkcji. W Polsce na razie tylko dwie marki podjęły się tego zadania.

Jedna z nich, Cocoa, wyróżnia się dodatkowo tym, że produ­kuje tzw. surową czekoladę. O to, czym różni się ona pod wzglę­dem smaku i procesu produkcji, zapy­tałam jednego z właścicieli firmy, Mar­cina Rendaka.
Spotkałam się z nim w kameralnej fabry­ce COCOA, mieszczącej się na obrzeżach Warszawy, w dawnym zakładzie cukier­niczym. Choć firma się rozrasta i coraz bardziej mechanizuje, nadal część pracy wykonywana jest ręcznie. Mnie zacieka­wiło nie tylko to, jak powstają tabliczki, ale i skąd pomysł na wytwarzanie tak nietypowej czekolady w Polsce.

 

Aurora: Dlaczego zdecydowaliście się na robienie tabliczek z surowe­go ziarna? Chodzi o walory zdro­wotne czy smakowe? A może chcie­liście się jakoś wyróżnić na rynku słodyczy?
Marcin Rendak: Trudno powiedzieć co­kolwiek o chwili, kiedy podjęliśmy de­cyzję o produkcji tabliczek czekolady. Początkowo firma miała zajmować się internetową sprzedażą surowego ziarna kakaowca, kakao w proszku, masła kaka­owego oraz innych superfoods. Przeszu­kując strony w sieci, głównie amerykań­skie, dowiedzieliśmy się, że istnieje coś takiego jak raw chocolate – czekolada z surowego ziarna kakaowca. Rozcieranie i konszowanie uzyskanej masy zachodzi w temperaturze poniżej 45°C. Bogac­two składników odżywczych, ale również walory smakowe zachowane są w dzie­wiczej, nienaruszonej wysoką tempera­turą, formie.

Aurora: Co jest najtrudniejsze w pracy z tego typu ziarnem? Czy ta praca się w ogóle różni?
M.R.: Najtrudniejsze jest pozyskanie do­brego surowca oraz długi proces kon­szowania. Niewielu producentów oferuje wstępnie myte i hermetycznie zapakowa­nie ziarno kakaowe. Spośród tych, którzy się tym zajmują, czasami niełatwo jest pozyskać surowiec nadający się do pro­dukcji czekolady. Długie konszowanie nie jest czymś skomplikowanym, jednak potrzeba kilkadziesiąt godzin (40-60), aby pozbyć się niechcianych substan­cji. Ominięcie procesu prażenia wydłuża czas odparowania garbników i kwasów.

 

Aurora: Czym jeszcze wyróżniają się Wasze produkty pod względem składu?
M.R.: Jako jedyni w Polsce i nieliczni w Europie tworzymy czekoladę słodzoną cukrem palmowym. Odmiana, której uży­wamy, to odparowany nektar z kwiatów palmy kokosowej, tzw. Coconut Blos­som Sugar. Oprócz niskiego indeksu gli­kemicznego (IG35) charakteryzuje się niepowtarzalnym karmelowym smakiem. Niestety, bezlitośnie zalepia urządze­nia rozcierające. Jest utrapieniem dla wszystkich maszyn, w przypadku których podczas rozcierania wydziela się nawet niewielka ilość ciepła. Przekonaliśmy się o tym już przy pierwszym zasypie do no­wiutkiego rafinera. Wydawało nam się, że demontaż i czyszczenie wszystkich łopat rozcierających nauczyły nas po­kory, jednakże po tygodniu lekcja się powtórzyła.

Aurora: Czy w Polsce takie produk­ty jak Wasze czekolady i słodycze cieszą się popularnością, a może sprzedajecie je też do innych kra­jów?
M.R.: Mimo – wydawać by się mogło – niszowego charakteru naszej produkcji wyroby COCOA obecne są na półkach sieci: Alma, Piotr i Paweł, Organic Far­ma Zdrowia, a także w większości skle­pów ekologicznych w całej Polsce. Pod własną marką sprzedajemy w Finlandii, Szwecji, Bułgarii, Słowacji a od września również w Estonii oraz Niemczech. My­ślę, że jak na firmę zatrudniającą osiem osób, z których żadna nie miała doświad­czenia w produkcji spożywczej, to nie jest najgorszy wynik.

Na zdjęciu (w środku): właściciele firmy Surovital Karol Szwed oraz Marcin Rendak w towarzystwie naszej autorki Aurory oraz jej siostry Agnieszki

 

Aurora: Czy macie zamiar wkrótce poszerzyć gamę produktów, czy ra­czej ciągle będziecie udoskonalać to, co już robicie?
M.R.: Chcemy się rozwijać, na pewno wy­dobyć się z niszy manufaktury i rozpocząć bardziej zautomatyzowaną produkcję. Je­stem pewien, że będziemy wtedy w sta­nie zaoferować tej samej jakości produkty w bardziej przystępnych cenach. Właściwie nie widzę już innego kierunku rozwoju, jak systematyczne inwestowanie w linie pro­dukcyjne. W końcu jak długo można formo­wać tabliczki na temperówce do pralinek? Dzięki udziałowi w targach w Malmö, Lon­dynie i Norymberdze pozyskaliśmy nowych odbiorców i nowe zamówienia. Powoli więk­szość naszej produkcji eksportujemy poza granice Polski i – co ważniejsze – prawie całość pod naszą polską marką.

Aurora: Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć dalszych czekoladowych sukcesów!

Aurora Czekoladowa

Bieżące wydanie czasopisma

Poznaj sezonowe trendy tortowe oraz receptury lodziarskie finalistów Gelato Poland, przekonaj się jak ważne jest śniadanie w piekarni...

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji