Jakie korzyści dla Twojej marki mogą płynąć ze współpracy z blogerami? W jaki sposób skutecznie tę współpracę inicjować? I wreszcie – jak projektować kampanie w blogosferze? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście, a ich znajomość może oznaczać realne zyski dla Twojej firmy.
Podobne artykuły
Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?Muzyka w służbie sprzedażyNiewierny klient - jak go do siebie przywiązać?Blog, bloger, blogosfera, blogowanie. To terminy, które na stałe zagościły w otaczającej nas rzeczywistości. Choć samo zjawisko wciąż jest dla nas nowe, to współpraca na linii blogerzy – firmy nabiera coraz większego tempa i – jak się okazuje – sprawdza się w każdej branży.
Pamiętnik znaleziony w cyberprzestrzeni
Blog to jedna z nowinek w internetowej przestrzeni. Wyrósł na niwie szybkiego rozwoju Internetu, a także dużej dostępności łatwych w obsłudze narzędzi do samodzielnego tworzenia blogów. Nic więc dziwnego, że osób piszących „pamiętniki” w sieci zaczęło przybywać w sposób lawinowy.
Jako pierwsze zagościły w wirtualnej przestrzeni „dzienniki” – publiczne, choć często zawierające bardzo osobiste, a nawet intymne, treści. Dziś nadal są w niej obecne, jednak to nie one stanowią o sile nowego narzędzia. Swoją wielką i stale rosnącą popularność przyniosły sieciowym „pamiętnikom” blogi specjalistyczne, tworzone nie przez przypadkowych ludzi, a przez ekspertów w swoich dziedzinach.
Trafiamy na nie wszyscy. Szukając przepisów, zaglądamy na blogi kulinarne, planując podróż, odwiedzamy blogi podróżnicze, a jeśli podpatrujemy modowe inspiracje, czytamy wpisy tzw. szafiarek, czyli blogerek modowych. Często to właśnie dzięki ich aktywności w blogosferze znajdujemy najciekawsze, najświeższe i najbardziej przydatne informacje. Nic więc dziwnego, że dobre blogi zyskują tysiące gości, którzy odwiedzają je regularnie i czytają z największą uwagą.
Platforma marketingowa
Blogi cieszą się uznaniem nie tylko wśród czytelników. Mogą być również doskonałą platformą marketingową dla firm. Ze względu na wyraźny podział tematyczny ze swoim przekazem trafiają bowiem do ściśle zdefiniowanej grupy docelowej. Stąd coraz silniej widoczna moda na współpracę z blogerami.
Profesjonalizacja blogosfery jest tylko jedną z wielu przyczyn tego zjawiska. Coraz doskonalsze merytorycznie i graficznie blogi potrafią zdobyć większą rzeszę czytelników niż niejedna lokalna gazeta. Dodatkowo zamieszczone tam treści trafiają nie do przypadkowych czytelników, a do osób zainteresowanych określonym tematem. Jednocześnie blogi dają nam duże pole do popisu. Jeśli chcemy nieszablonowo podchodzić do prowadzonych przez nas działań marketingowych, trudno o lepsze narzędzie. Blog to bowiem doskonałe miejsce, aby wykazać się kreatywnością i wcielić w życie niestandardowe pomysły.
Bloger jest dla swoich czytelników autorytetem. Współpraca z nim może więc przełożyć się na realne zyski dla firmy. To, że bloger używa Twoich produktów, ma o nich dobre zdanie i poleca je innym, przekłada się bezpośrednio na zaufanie do marki. Na podstawie Badania Polskiej Blogosfery 2014-2015 szacuje się, że aż 34 proc. czytelników blogów dokonuje zakupu po przeczytaniu recenzji przygotowanej przez swojego ulubionego autora.
Wartością dodaną wynikającą ze współpracy z blogerami jest także fakt, że publikowane przez nich treści dotyczące konkretnej marki zostają w Internecie na zawsze. Dlatego klienci, którzy próbują dotrzeć przez wyszukiwarkę do informacji dotyczących naszej firmy, mogą na nie trafić nawet długo po zakończonej akcji. Nie można także zapominać, że blogerzy są zwykle bardzo aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych. Prawie każdy blog jest połączony z portalem Facebook, a większość – także z innymi platformami, takimi jak: Twitter, Instagram, Snapchat czy Google+. To zwykle bardzo ważna wartość dodana wynikająca ze współpracy z blogerem.
Dziewięć zasad 2. Od samego początku traktuj blogera w sposób partnerski. 3. Nie dyktuj twardych warunków! Bloger zna swoich czytelników i dobrze wie, jakie formy są przez nich najlepiej odbierane. Bloger to też zwykle osoba kreatywna. Przedstaw mu więc ogólną strategię i założenia, zostawiając przestrzeń na jego własne pomysły. 4. Każdego blogera traktuj indywidualnie. Nie wysyłaj zbiorczych maili z ogólną propozycją współpracy. 5. Nie oczekuj, że bloger zrobi coś za tzw. „dary losu”, czyli darmowe próbki. Owszem, będą tacy, którzy podejmą się współpracy za przysłowiowy „gadżet”. Są to jednak zwykle blogerzy niszowi i początkujący. 6. Bądź konsekwentny. Jeśli współpracę z blogerami wpisałeś już na stałe w harmonogram działań marketingowych firmy, pamiętaj o utrzymywaniu stałych kontaktów z blogerami. Informuj o nowościach, zapraszaj na premiery swoich produktów, nie zapominaj o ważnych datach (np. o rocznicy rozpoczęcia współpracy czy rocznicy powstania bloga). 7. Dbaj o dobre relacje z blogosferą. Dzięki temu szybko zyskasz nowych ambasadorów marki, którzy napiszą o Tobie w ciepłych słowach, nawet bez konieczności proszenia ich o to. 8. Nie prowokuj kryzysów. Z blogerami, jak zresztą ze wszystkimi, trzeba postępować po partnersku. Tym bardziej, że blogerzy to często „wrażliwcy”, dysponujący ogromną siłą rażenia. Jeśli zajdziesz im za skórę, szybko napiszą o tym publicznie, wykorzystując wszystkie swoje kanały w Internecie! Kryzysów możesz uniknąć, sprawdzając też – przed podjęciem współpracy – czy bloger nie był wcześniej w nie zamieszany. 9. Monitoruj treści, które pojawiają się w Internecie. Dzięki temu możesz dotrzeć do ciekawych opinii publikowanych przez blogerów z ich własnej inicjatywy i – być może – nawiązać z nimi szerszą współpracę. |
Szacuje się, że w Polsce blogi pisze nawet około 2 milionów internautów. Najliczniejszą i jedną z najpopularniejszych wśród czytelników kategorią są blogi kulinarne, które stanowią aż 22 proc. polskich blogów (na podstawie badania Polska Blogosfera 2014). Do najczęściej odwiedzanych należą: kwestiasmaku.com, kotlet.tv czy mojewypieki.pl – blog Doroty Świątkowskiej, która na jego podstawie wydała już trzy interesujące książki z przepisami.
Najpopularniejsze formy współpracy z blogerami to przede wszystkim publikacje tekstów i recenzji, postów sponsorowanych, a także organizacja konkursów i oferowanie czytelnikom bonusów związanych z marką. Zdarzają się jednak bardzo ciekawe, zupełnie nietuzinkowe działania, jak to zorganizowane przez producenta piwa marki Somersby z okazji wprowadzenia na rynek nowego smaku. Akcja zaplanowana została z wielkim rozmachem, gdyż do współpracy zaproszono ponad setkę blogerów, piszących w różnych kategoriach. Średni zasięg bloga to 79 tys. czytelników, co – jak pisze w swojej analizie Jakub Prószyński, autor bloga Pijarukoksu.pl – pozwala założyć, że wspólnie mogli wygenerować prawie ośmiomilionowy zasięg!
Każdy z blogerów pisał o marce Somersby na swój sposób. Blogerzy kulinarni prezentowali przepisy z piwem w roli głównej lub drugoplanowej. Z kolei specjaliści od nowych technologii informowali, że Somersby to najlepsza dostępna aplikacja, ale nie znajdziemy jej w dystrybucji za pośrednictwem platformy App Store – trzeba ją „aplikować doustnie” (www.spidersweb.pl).
Nie były to pierwsze doświadczenia marki z blogerami. Już wcześniej, przy wprowadzeniu na rynek smaku Blackberry, zostali oni zaproszeni do współpracy. I trudno się dziwić, że z niej nie zrezygnowano, skoro w ciągu trzech miesięcy trwania kampanii udało się zrealizować roczny plan sprzedaży, a sklepy wywieszały kartki o chwilowej niedostępności tego towaru! Współpraca na linii Somersby – blogerzy była akcją wyjątkową, zakrojoną na bardzo szeroką skalę i – zapewne – z dużym budżetem.
Jak się okazuje, blogosfera ma wiele do zaoferowania, także firmom, które nie mogą wydać na kampanię fortuny. Naprawdę warto to sprawdzić!
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.akademiamistrza.pl
ZDANIEM EKSPERTA |