„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – czyli to, jak zaprezentujesz się mediom, ma wpływ na wizerunek Twojej firmy. Jak zbudować i pielęgnować pozytywne relacje z mediami, aby umocniły Twoją pozycję?
Podobne artykuły
Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?Muzyka w służbie sprzedażyNiewierny klient - jak go do siebie przywiązać?Media przekazują źródłową informację do szerokiego grona odbiorców. Są więc najważniejszym pośrednikiem informacyjnym. Z biegiem lat zdobywają zaufanie czytelników i widzów, a w związku z tym stają się przywódcami opinii w konkretnej społeczności. To, co pokazują i o czym piszą, wpływa na postrzeganie sytuacji przez ludzi.
Ktokolwiek kontroluje media,
kontroluje umysł.
Jim Morrison
Dlaczego media są tak istotne?
Niejednokrotnie mówi się o tym, że media kreują rzeczywistość. W nadawany komunikat mogą wprowadzić szereg zmian, które będą działać na korzyść lub niekorzyść opisywanej osoby czy wydarzenia. A odbiorcy tej wiadomości zaakceptują fakty w takiej postaci, w jakiej przedstawiły je media. Skutkiem działań prasy, radia i telewizji może być więc stworzenie pozytywnego lub negatywnego wizerunku. Każdemu przedsiębiorstwu i osobie prywatnej zależy oczywiście na tym pierwszym, bo to, jak o nich piszą, postrzegane jest przez przyszłych klientów, współpracowników i sponsorów.
Oprócz aspektów wizerunkowych środki masowego przekazu mogą zwiększyć świadomość społeczności lokalnej o Twojej firmie lub ciekawym wydarzeniu, słowem – zareklamować. Odpowiednia relacja z mediami może zaowocować rozpoznawalnością marki i zwiększoną sprzedażą.
Jak przygotować się do kontaktu z mediami?
Przede wszystkim warto zacząć od tworzenia bazy mediów lokalnych. Należy solidnie zorientować się, jak wygląda rynek dziennikarski w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstwa, a następnie odnaleźć kontakty do konkretnych dziennikarzy, których może zainteresować dana branża. Poważnym błędem byłoby ubieganie się o kontakt z dziennikarzem, który zajmuje się zupełnie inną tematyką niż oferowane przez Ciebie informacje.
Po stworzeniu indywidualnej bazy mediów można rozpocząć proces nawiązywania relacji z mediami. Przebieg takiego działania jest niestety długotrwały, ale w przyszłości z pewnością pozytywnie wpłynie na wizerunek przedsiębiorstwa.
Nawiązując pierwszy kontakt z precyzyjnie wybranym dziennikarzem, zwięźle i jasno przedstaw się, opowiedz, czym się zajmujesz i jaki jest powód Twojego telefonu czy wiadomości mailowej. Pamiętaj, aby mówić zrozumiale i unikać zawodowego żargonu. Jeżeli nie czujesz się na siłach w obcowaniu z mediami, wyznacz konkretną osobę z przedsiębiorstwa, która charakteryzuje się łatwością w nawiązywaniu kontaktu i otwartością.
Dzięki nawiązaniu stałej relacji z mediami możemy, udzielać wywiadów, wypowiedzi eksperckich lub służyć dziennikarzom jako źródło informacji. Dobra współpraca z mediami jest więc sposobem budowania wizerunku bez większych nakładów finansowych. Gdy koneksja z redakcją utrwali się, dbaj o nią. To dziennikarz ma decydujący wpływ na ukazanie się przekazanej przez Ciebie informacji czy artykułu. Dlatego też zawsze staraj się pomóc reporterowi – odpowiadaj na jego pytania jak najlepiej, nie wydłużaj rozmowy, reaguj szybko i kontroluj to, co mówisz.
ZDANIEM EKSPERTA |
Wzbudzenie zainteresowania
Samo wybranie dziennikarza niestety nie wystarczy, gdyż oni sami początkowo nie będą się do Ciebie zgłaszać. Musisz się zastanowić, co interesuje dziennikarzy i dzięki czemu będą chcieli z Tobą dłużej współpracować. Zapewnienie informacji, której nie mają, lub stworzenie „newsa” wydaje się najlepszym pomysłem na wzbudzenie początkowego zainteresowania. Istnieje kilka sprawdzonych możliwości na stworzenie „newsa”. Możesz skorzystać z mniej lub bardziej kontrowersyjnych pomysłów, aczkolwiek najbezpieczniejszym i wzbudzającym zainteresowanie dziennikarzy, a przede wszystkim lokalnej społeczności, jest zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu. Stanie się on pretekstem do kontaktu z mediami i zachęcenia do współpracy z Tobą. Temat zabawy powinien być do- stosowany do prowadzonej przez Ciebie działalności, tak aby jasno komunikował, że Twoja firma jest organizatorem. Pamiętaj, że Ty, jako reprezentant firmy, powinieneś zapewnić interesujące nagrody. Nie martw się, ponieważ konkursy nie muszą pochłonąć ogromnych środków. Niskobudżetowe zabawy są jak najbardziej możliwe do przeprowadzenia.
Dobrym przykładem jest niedawny konkurs zorganizowany przez stadion piłkarski PGE ARENA Gdańsk. Wykorzystując wakacyjny klimat i nadmorskie położenie stadionu, organizatorzy zaproponowali plażowiczom zabawę, polegającą na zbudowaniu najpiękniejszej PGE ARENY z piasku. Ponad 30 rodzin z uśmiechem na twarzy konstruowało swój stadion, a najlepsze 3 drużyny wygrały zniżki, gry i inne gdańskie gadżety. Informacje prasowe pojawiły się w wielu lokalnych mediach, a na czas samego konkursu zostali zaproszeni dziennikarze, więc „news” o konkursie na plaży obił się szerokim echem wśród miejscowej społeczności. Dlaczego by więc w Twojej firmie nie zorganizować konkursu na najpiękniej udekorowany wypiek domowy? W momencie posiadana ciekawej informacji, którą można przekazać mediom, wiele różnych przedsiębiorstw decyduje się na wysyłanie informacji prasowych czy artykułów do redaktorów, to oczywiście bardzo dobra praktyka.Niestety większość z nich nigdy nie zostaje przeczytana, a pozostała część zostaje na wstępie odrzucona.
Dlaczego? Bo tekst jest zwyczajnie niedopracowany i słaby. Pamiętajmy, aby informacje prasowe były niezwykłe, zawierały odwołania do emocji, wzbudzały zainteresowanie odbiorców, a nie były czysto informacyjne. Monitoring mediów Ważnym narzędziem w kontrolowaniu pojawiających się treści jest monitoring. Badanie komunikatów, które są nadawane za pośrednictwem środków masowego przekazu, umożliwia nie tylko szybkie reagowanie na oskarżenia czy negatywne komentarze, ale także zapobieganie sytuacjom kryzysowym. Istnieje wiele firm zajmujących się kompleksowo monitoringiem mediów. Przygotowują raporty i udostępniają wgląd we wszystkie publikowane artykuły czy nadawane programy telewizyjne i radiowe. Dla przedsiębiorstw, których nie stać na wykupienie abonamentu w firmie monitorującej media, zostały stworzone liczne bezpłatne narzędzia do samodzielnego „przeczesywania” sieci. Do najbardziej znanych należy Google Alerts. Poprzez ustawienie słów kluczowych wyszukiwarka Google przeszukuje sieć i wyświetla wszystkie pasujące wyniki w raporcie, który przysyła zgodnie z ustalonym harmonogramem. Dzięki kontrolowaniu pojawiających się treści jesteś w stanie wywnioskować, jak wygląda Twoja marka w oczach innych i co możesz zmienić, aby poprawić swoje notowania. Nie zapomnij, że nawiązując relacje z mediami, wpływasz na budowanie swojego wizerunku, który rzutuje na postrzeganie Twojej firmy przez otoczenie, więc jak Cię widzą, tak Cię piszą, a jak napiszą, tak widzą.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.akademiamistrza.pl