Dane klientów, tych obecnych i przyszłych, to jeden z najcenniejszych zbiorów, jakim mogą w codziennej pracy dysponować sprzedawcy i marketerzy w firmie. Te dane to nic innego jak leady, które pozyskujemy i wykorzystujemy w codziennej pracy, promując swoje produkty czy usługi wśród obecnych i potencjalnych odbiorców.
Podobne artykuły
Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?Muzyka w służbie sprzedażyNiewierny klient - jak go do siebie przywiązać?Proces obsługi leadów jest złożony, wymaga sporych nakładów pracy. Istnieje jednak kilka sposobów na skuteczne pozyskanie danych i efektywne ich wykorzystanie. Oczywiście możliwe jest użycie form tradycyjnych, takich jak druki, ale obecnie pozyskiwanie leadów i ich późniejsze wykorzystanie ma miejsce przede wszystkim w internecie.
Jednym z podstawowych sposobów pozyskiwania danych klientów jest newsletter. Większość firm udostępnia tę opcję na swojej stronie internetowej. W tym przypadku należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, które sprawią, że nasz newsletter będzie się cieszył powodzeniem.
„Internet jest najważniejszym wynalazkiem dla marketera od czasu powstania poczty”
– Frederick Newell, Lojalność.com
Po pierwsze, newsletter musi być łatwo dostępny dla osoby odwiedzającej stronę. Co to znaczy? Łatwo dostępny, czyli umieszczony w widocznym miejscu, a nawet w kilku miejscach, tak by osoba odwiedzająca naszą witrynę mogła podjąć decyzję o zapisaniu się do newslettera na różnych poziomach.
Jedną z najpopularniejszych form jest newsletter powitalny. Zachęta do zapisania się na niego pojawia się już w chwili pierwszego kontaktu konsumenta ze stroną WWW. Aby ta zachęta była skuteczna, warto pomyśleć o powiązaniu newslettera z wartością dodaną. Może to być rabat na pierwsze zamówienie czy informacja, że tylko dla osób subskrybujących nasze treści dostępne są dodatkowe informacje, promocje lub oferty specjalne. Kolejnym etapem może być taka konstrukcja treści, np. artykułów na naszej stronie WWW, która sprawi, że tylko po zapisaniu się do newslettera odbiorca będzie miał szansę na zapoznanie się z nimi w całości.
Oczywiście, zapisy na newsletter to jedno. Inna sprawa to jego skuteczne wykorzystanie. Przede wszystkim należy go wysyłać regularnie. Nie można tego robić za często, ale cykliczne wysyłki newslettera sprawiają, że przypominamy się naszym potencjalnym klientom. Oczywiście musi mieć on atrakcyjną formę, a kontakt z nim powinien być dla odbiorcy źródłem potencjalnych korzyści.
W zależności od biznesu, jaki prowadzimy, możemy chcieć wysyłać różne typy informacji. Warto zastanowić się, czy nie trzeba podzielić odbiorców na grupy i wysyłać do każdej z nich nieco innego rodzaju komunikat. Dzięki takiej precyzyjniej personalizacji dopasujemy treści do grup docelowych.
Wysyłając newsletter, trzeba zadbać nie tylko o jego ciekawą formę, ale także o poprawność wszystkich treści oraz linków. W czasach, kiedy każdy z odbiorców otrzymuje nieskończoną liczbę e-maili dziennie, jest to bardzo ważny element.
Końcowym etapem związanym z wysyłką każdego newslettera jest analiza danych, którymi dysponujemy. Jaka była konwersja, jak konsumenci reagują na nasze treści? Odpowiedzi na te i inne, podobne pytania pozwolą nam na sprawdzenie, czy to, co robimy, jest doceniane i cieszy się powodzeniem!
Pozyskiwanie leadów w pigułce |
Kolejnym sposobem na pozyskanie leadów może być landingpage, czyli witryna internetowa, którą tworzymy po to, żeby wywołać zainteresowanie i skłonić do podjęcia akcji. To narzędzie będzie skuteczne, jeśli zadbamy o prostą, czytelną formę i będą z niego wynikać dodatkowe korzyści dla konsumenta. Landingpage możemy promować za pośrednictwem kampanii reklamowych w internecie. Pomogą nam w tym Google Adwords czy reklama w social mediach. Niewątpliwą zaletą landingpage’y jest fakt, że informują one o konkretnych rzeczach i nie są tak złożone jak witryna internetowa firmy.
Pozyskiwać leadów można także za pomocą bardzo popularnego obecnie content marketingu. Tworzenie własnych treści odgrywa współcześnie bardzo dużą rolę w marketingu, a odbywa się zwykle na wielu poziomach. Amerykańskie źródła podają, że to właśnie dzięki content marketingowi możemy pozyskać trzy razy więcej leadów, obniżając przy tym koszty aż o 62 proc.! Według raportu przygotowanego przez firmę Hubspot, podsumowującego rok 2014, aż 42 proc. firm wskazało wysokiej jakości treści jako główne źródło leadów.
Publikowanie materiałów eksperckich również jest doskonałym sposobem na pozyskanie danych klientów. Różnego rodzaju raporty i opracowania, które udostępnimy w sieci, są dużo bardziej wiarygodne dla odbiorcy niż komunikat sprzedażowy podany w sposób bezpośredni. Budują one pozytywny obraz marki w oczach konsumenta, a przede wszystkim tworzą wizerunek lidera branży. Klient, zaciekawiony informacjami, które zostały mu dostarczone, w zamian za pełny i darmowy do nich dostęp jest skłonny pozostawić swoje dane kontaktowe.
Oprócz raportów i opracowań za bardzo wartościowe formy pozyskiwania leadów, a co za tym idzie budowania relacji z klientem, uznaje się webinaria, czyli internetowe seminaria, szkolenia lub konferencje. Z aprobatą odbiorców będą spotykały się także publikacje zawierające raporty i wyniki unikatowych badań czy analizy rynku.
W siłę, jeśli chodzi o pozyskiwanie leadów, rosną także blogi firmowe oraz, a może nawet przede wszystkim, media społecznościowe. Facebook, Twitter, Instagram i inne mogą skutecznie odsyłać potencjalnych klientów do strony WWW, na której dajemy możliwość pozostawienia danych. Proces ten można wspierać płatną reklamą np. na Facebooku czy Instagramie.
Oczywiście nie można zapominać o tych klientach, którzy chętniej zostawią swoje dane, jeśli damy im dostęp do bardziej tradycyjnych nośników. Takim rozwiązaniem może być ulotka, którą pozostawimy w widocznym miejscu. Wszystko, jak zawsze, uzależnione jest od rodzaju biznesu, który prowadzimy, i naszej grupy docelowej.
Piotr Rocławski, prezes firmy Yetiz Interactive, specjalizującej się w kreowaniu skutecznej obecności marki w internecie. |