...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Redakcja PS

Sprzedawca pieczywa

Kto może sprzedawać pieczywo? W zasadzie każdy, kto ma aktualną książeczkę sanitarną. Do tego docho­dzą oczywiście umiejętność obsługi kasy fiskalnej i kontakt z klientem. Jest to niezwykle proste, ale…

Pozwoliłem sobie zadzwonić do kilku piekarń, przedstawiając się i pytając o pracę w charakterze sprzedawcy pieczywa. Firma Y odpowiedziała wprost, że jest to niemożliwe, aby mężczyzna sprzedawał pieczywo. Powodem jest to, że wspomniana firma posiada tylko żeńskie uniformy przeznaczone dla sprzedają­cych. Jakże to genialna wymówka przed dyskryminacją! Z kolei X czy Z nieustannie poszukują sprzedawczyni pieczywa. Jednakże podczas rozmów telefonicznych obydwie firmy twierdzą, że rekrutacja jest już zakończona, a mimo to ogłoszenie w Internecie wciąż jest ponawia­ne. Przy każdym zgłoszeniu firm X i Y za wszelką cenę szukają jak najtańszej siły roboczej. Podczas moich poszukiwań tylko raz trafi­łem na ogłoszenie, w którym czarno na białym widniała informacja, że znajomość branży piekarniczej będzie atutem. Zadzwoniłem pod wskazany numer, mówiąc na wstępie, że znam branżę piekarniczą. Przedstawiciel firmy, nazwijmy ją K, zapytał ile chciałbym zarabiać. Na moje pytanie, ile mogą zaoferować za cały etat, zakończył rozmowę.

Kto zatem może zostać sprzedawcą pieczywa?
Właściciele piekarń stawiają na młode kobiety z jednego prostego powodu. Mają być miłe dla klienta, mają posiadać książeczkę sane­pidowską i sprzedać jak najwięcej pieczywa jak najtańszym kosztem. To wszystko. Taka kobieta na pewno nie będzie narzekała, że zarabia mało, ponieważ będzie się cieszyła, że w ogóle ma „pewną” pracę. Gdyby firma chciała zatrudnić fachowca od pieczywa, musiałoby się to wiązać z kosztami. Ileż to może chcieć mistrz piekarnictwa za pra­cę w sklepie? Jak oni się cenią? To prymitywne myślenie odbija się rykoszetem na samych właścicielach piekarni, na samej sprzedaży.

Porównajmy sprzedaż chleba z innymi dziedzinami
Koncern samochodowy. Autoryzowany sklep z nowymi autami. Kto w takim sklepie sprzedaje samochody? Czy są to ładne panienki? Nie, ponieważ żaden koncern nie może pozwolić sobie na sprzedaż na piękne oczy. Samochody sprzedają ludzie, którzy muszą znać się na tym, co sprzedają. Klient dzisiaj jest bardzo wymagający i byle czego nie chce kupować. Jeśli podejmuje decyzje, chciałby o tym porozmawiać, dowiedzieć się czegoś na miejscu, być może prze­testować. Dlatego też samochody (na zdrowy rozsądek) sprzedają osoby, które przeszły liczne szkolenia z zakresu wiedzy o pojazdach.

Inny, skrajny przypadek: duża księgarnia i mały antykwariat. W du­żej księgarni widzi się zazwyczaj młodych ludzi, którzy nie mają zbyt wiele do czynienia z literaturą, z książkami, ponieważ dostępne tytu­ły są jedynie uzależnione od zapełnienia hurtowni. Ludzie ci wiedzą, jaką mają książkę, jeśli widzą ją na ekranie monitora. Nie można od nich wymagać znajomości rynku książek. Dlatego też swój rene­sans przeżywają małe antykwariaty (które można porównać do ma­łych sklepików z pieczywem). Klient w takim antykwariacie może nie tylko porozmawiać o wielu książkach czy usłyszeć, co antykwariusz może mu polecić, może również spędzić godzinę na kupnie tej czy innej książki. I taki klient na pewno wróci, chociażby po to, aby po­rozmawiać z antykwariuszem.

Reasumując – właściciele piekarń, przyjmując do pracy ładne dziew­czyny, dbają wyłącznie o koszty, zapominając, jaki potencjał jest we właściwym kontakcie z klientem. Pracownice zazwyczaj nie są szko­lone z zakresu wiedzy o chlebie (bo i po co?) czy właściwego za­chowania w miejscu pracy. Ostatnio wybrałem się do sklepiku w są­siedniej miejscowości, aby w takim sklepie wypić kawę (była taka możliwość), coś zjeść, a także przyjrzeć się pracy, i zaciekawiony zadałem kilka pytań o pieczywo. Wyniki mojej obserwacji (jako ta­jemniczego klienta) były niezadowalające. Gdy przedstawiłem propo­zycję co należałoby zrobić, aby właściciel poprawił wyniki sprzedaży, usłyszałem w odpowiedzi, że jest on wyjątkowo skąpy. Czy to jest właściwa odpowiedź, dlaczego w naszym kraju sprzedaż pieczywa kuleje? Zresztą najbardziej znanym hasłem jest: Dziś nie sztuka coś wyprodukować, ale sztuka sprzedać. I to jest lekcja do odrobienia przez właścicieli piekarń. A i tak ostatnie słowo należy do klienta. Wszakże ma wybór…

Michał Żuławski
mistrz piekar­nictwa z wieloletnim doświad­czeniem, który pracuje w jednej ze stołecznych piekarni.




Bieżące wydanie czasopisma

W czym tkwi fenomen bento cake? Co zagraża dziś najmocniej lodziarniom rzemieślniczym? Jakie nowinki pojawiły się na tegorocznych targach Sigep?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać



     

    Drodzy Czytelnicy, wszystkie materiały na portalu Mistrz Branży są darmowe. Wspieramy tym rzemiosło, bo jest dla nas najważniejsze. Jeśli możecie, wspomóżcie również nasze dzieło wykupując prenumeratę lub przekazując cegiełkę na funkcjonowanie i rozwój. Z góry dziękujemy.

    wspieraj twórczość Mistrza Branży wspieraj twórczość Mistrza Branży
     


    Przejrzyj numer online lub pobierz PDF >>

    Drukowany numer dostępny w prenumeracie >>

    żytni IG niski indeks

    oprogramowanie dla piekarni

    Wypieki wegańskie puratos

    Lody MEC3

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji