Nie od dziś wiadomo, że to inni ludzie są motorem napędowym oraz inspiracją do wszelkich podejmowanych przez nas działań. Potrzebujemy towarzystwa na każdym etapie życia, zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej. Poznając nowe osoby, nawiązując kontakty, warto pamiętać o ich ciągłym pielęgnowaniu.
Podobne artykuły
Akademia Mistrza Biznesu – wspieramy cukierników i piekarzy!Jak zbudować pozytywny wizerunek firmy?Kryzys? Mnie to nie dotyczy!Możesz wyróżniać się ogromnym talentem i umiejętnościami, jednak te cechy nie zawsze są gwarantem sukcesu. Ich wyznacznik stanowi często liczba osób, która wie o Twoich sukcesach i która dobrowolnie opowiada o nich innym ludziom.
* * *
Aby wspiąć się na wyżyny sukcesu, nie potrzeba coraz to nowych metod i umiejętności, ale coraz to nowych przyjaciół.
Jeffrey Gitomer
* * *
Czym jest networking?
Networking jest świadomym procesem, który umożliwia nawiązywanie kontaktów, budowanie i utrzymywanie pozytywnych relacji w celu wymiany informacji, poglądów i wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Sztuka networkingu polega na wykorzystaniu codziennych doświadczeń dotyczących relacji z osobami, które funkcjonują w naszym otoczeniu. Umiejętne rozwijanie sieci kontaktów może mieć duży wpływ na rozwój biznesu, dokonywanie zmian czy pozyskiwanie nowych pracowników. Należy jednak pamiętać, że jest to proces – sieć nie jest czymś stałym i niezmiennym, stąd nieustannie wymaga działania.
Cechy Networkingu: |
Online i offline
Zdobywanie nowych kontaktów może odbywać się w dwojaki sposób – tradycyjny oraz z wykorzystaniem dóbr technologicznych. Ten pierwszy bardzo często wypierany jest jednak przez komunikację telefoniczną i internetową. Jesteśmy już tak przyzwyczajeni do sieci społecznościowych, że zapominamy, jaka siła i potencjał tkwią w bezpośrednich spotkaniach.
Zdobycie nowych kontaktów, poznanie osób z branży możliwe jest podczas konferencji, targów pracy, seminariów czy spotkań tematycznych. Dziś już każdy organizator uwzględnia w planie wydarzenia czas dla uczestników, w którym prowadzone są tzw. rozmowy w kuluarach. Często prowadzone są luźne rozmowy nie związane z pracą. Nie należy jednak lekceważyć networkingu towarzyskiego – zawarte w ten sposób znajomości mogą przekształcić się w korzystne relacje biznesowe.
Pewnie znasz taki serwis społecznościowy, jak Facebook. Służy on głównie do komunikacji z rodziną i przyjaciółmi, a także do obserwacji stron prowadzonych przez różne marki. Nie jest jednak miejscem do prowadzenia poważnych rozmów z kontrahentem czy klientem. Do tego przeznaczone są m.in. LinkedIn czy GoldenLine, stanowią narzędzia budowania sieci biznesowych kontaktów. Zakładając tam konto, masz możliwość sporządzenia swojego dokładnego opisu zawodowego. Dzięki temu możesz wyszukać osoby z podobnej branży, o podobnych umiejętnościach oraz zainteresowaniach. LinkedIn czy GoldenLine są dziś skuteczną metodą zarówno szukania pracy, jak i poszukiwania pracowników. Ponadto użytkownicy zapisują się do grup tematycznych, dzięki czemu rozmawiają w wybranym gronie o ważnych dla nich celach, doświadczeniach i pomysłach na rozwój.
Od czego zacząć?
Aby móc rozwijać sieć kontaktów, powinieneś opracować pewną strategię. Wybierając partnerów biznesowych i przyjaciół, bardzo często się ograniczamy. Chętniej spotykamy się z osobami, które już znamy. Sprawia to, że czujemy się bezpiecznie, jednak nie przyczynia się to do poszerzania sieci o nowe, zróżnicowane kontakty, które mogą nam zapewnić różnorakie korzyści na wielu płaszczyznach. Dobrą sieć kontaktów buduje się poprzez nawiązywanie relacji z ludźmi o różnych osobowościach, w różnym wieku, o różnych umiejętnościach i doświadczeniu oraz z różnych branż. Tworzenie sieci może nastąpić wszędzie: poczynając od niezobowiązujących rozmów, a kończąc na konferencjach, którym towarzyszą zaplanowane spotkania.
Networking to sposób na maksymalne wykorzystanie zawieranych znajomości. Najlepsze rezultaty osiąga ten, kto jasno definiuje swoje cele i ściśle współpracuje z grupami networkingowymi, do których należy. Prowadzenie jakichkolwiek rozmów powinno poprzedzić zastanowienie się, po co nawiązywać nowe znajomości, więc określenie celu jest niezbędne. Cele mogą być różne: pozyskanie potencjalnych klientów i partnerów biznesowych, dotarcie do specjalistów, nauczenie się nowych rzeczy, znalezienie inspiracji i pozyskanie nowych pomysłów, znalezienie pracowników lub stażystów, otrzymanie informacji zwrotnej na temat produktu, usługi bądź pomysłu, a także trenowanie umiejętności wystąpień publicznych. Do kwestii networkingu należy zatem podchodzić z maksymalnym profesjonalizmem. Najważniejsze to nigdy nie dać się zaskoczyć. Aby uniknąć tego ryzyka, warto zastanowić się, czym jest Twój produkt bądź usługa, co decyduje o wyjątkowości biznesu, czy potrafisz dokładnie scharakteryzować swój biznes, produkt, usługę i czy wierzysz w to, co mówisz.
Networking jest skuteczny wtedy, kiedy nawiązywane znajomości są szczere i prawdziwe. Bądź skoncentrowany na rozmowie, utrzymuj kontakt wzrokowy z osobą, z którą rozmawiasz. Nie wiesz, jak rozpocząć konwersację? Dobrą praktyką jest zadanie dwóch pytań pogłębiających temat: „Czym się zajmujesz?” oraz „Z jakimi wyzwaniami mierzysz się na co dzień?”. Proste, otwarte pytania są kluczem do sukcesu. Dopytuj rozmówcę o jego doświadczenia, opinię, by w ten sposób okazać mu zainteresowanie, zorientować się, jakie są jego potrzeby i zaangażować się w dalszą rozmowę. Spróbuj znaleźć coś, co Cię z nim łączy i na tym buduj dalszą relację. Unikaj monologów, popadania w szczegóły, przebijania opowieści rozmówcy, przesłuchania oraz przekonywania na siłę.
Po spotkaniu
Budowanie sieci kontaktów jest procesem długotrwałym. Nie jest ważne, kogo znasz, liczy się to, kto zna Ciebie. Jeśli Twoja sieć kontaktów ma Ci pomagać w celach biznesowych, musisz być dla swojej sieci osobą rozpoznawalną, szanowaną i godną zaufania.
ZDANIEM EKSPERTA |
Gdy kontakt został już nawiązany, przechodzimy do znacznie trudniejszego zadania, tj. utrzymania i rozwijania relacji. Należy odświeżać stare kontakty, działać systematycznie, czyli kontaktować się najrzadziej co trzy miesiące, zapraszać na spotkania, na które się wybieramy, przesłać link do artykułu czy gratulacje. Zawsze dotrzymuj słowa, nie lekceważ potrzeb drugiej strony i udzielaj wsparcia, nie oczekuj od innych zbyt wiele i zawsze okazuj wdzięczność.
Networking jest skuteczny przy założeniu, że stosujemy go w sposób systematyczny. Musimy zdawać sobie sprawę, że nasze życie nie odmieni się w krótkim czasie. Jest to bowiem proces, który w miarę swojego przebiegu z pewnością będzie przynosił efekty, choć czasami jeden kontakt może okazać się pomocny dopiero po upływie wielu lat. Należy uzbroić się w cierpliwość i mając na uwadze cele, zacząć konsekwentnie działać – z pozytywnym nastawieniem.
Dekalog początkującego networkera |
Dlaczego warto?
Występując jako aktywny uczestnik realnej lub wirtualnej sieci networkingowej, reprezentujesz zarówno siebie, jak i swoją firmę. Dajesz się poznać z jak najlepszej strony. Prowadząc przedsiębiorstwo, jesteś bez przerwy jego ambasadorem, a dzięki przynależności do określonych grup i społeczności zwiększasz szansę na budowanie właściwego wizerunku marki.
Kontakty osobiste są jedną z najlepszych technik sprzedaży. Informacje od osób, które znasz i wypracowane przez nie kontakty pozwolą poznać Ci nowe osoby i nowe firmy będące Twoimi potencjalnymi klientami czy kontrahentami. Jest to ważne we wszystkich branżach, niezależnie od tego, czy oferujesz innym produkty, czy usługi. Odczucia i opinie Twoich znajomych mają duży wpływ na podejmowanie jakichkolwiek decyzji zakupowych. Jeżeli zaprezentujesz w subtelny, ale ciekawy sposób swoją ofertę podczas spotkania, bardzo prawdopodobne, że słuchacze zapamiętają Cię i zarekomendują innym znajomym przy najbliższej okazji.
Networking nie jest: |
Oczywiście Networking nie jest metodą na szybkie, tanie, nachalne sprzedawanie. To przede wszystkim budowanie relacji, z której można wynieść pewne korzyści. Natomiast jeżeli ktoś jest nastawiony wyłącznie na zyski, bardzo szybko zostanie zdemaskowany, uznany za osobę niewiarygodną i niepożądaną w pewnych kręgach.
Ważne, aby czerpać z networkingu przyjemność. Nie ma nic bardziej wartościowego niż obcowanie z mądrymi, ciekawymi, chętnymi do wymiany doświadczeń i poglądów ludźmi. Każda nowa osoba w sieci kontaktów to szansa na uzyskanie pomocy, rekomendacji czy informacji zwrotnej dotyczącej Twojego biznesu, produktu bądź usług. Pamiętaj, że w networkingu nie chodzi o płytkie kontakty i krótkie spotkania. Istotne jest pielęgnowanie relacji, tak, abyś mógł zwrócić się do kogoś o wsparcie oraz pomóc, gdy ktoś inny będzie tego potrzebował.
Więcej informacji znajdziesz na stronie www.akademiamistrza.pl
Przykładowy scenariusz rozmowy do pobrania w strefie: „Zarządzanie biznesem” w zakładce „Niezbędnik”.