...

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Poniżej znajdują się informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych w Portalu MistrzBranzy.pl

  1. Administratorem Danych jest „Grupa 69” s.c. z siedzibą w Katowicach, ul. Klimczoka 9, 40-857 Katowice
  2. W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Administratorem pod adresem e-mail: dane@mistrzbranzy.pl
  3. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
  4. Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
  6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
  7. Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
  8. Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
  9. Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
  10. Administrator informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności.

dodano , Kruszwica, materiał promocyjny

Networking – jak pielęgnować kontakty

Nie od dziś wiadomo, że to inni ludzie są motorem napędowym oraz inspiracją do wszelkich podejmowa­nych przez nas działań. Potrzebujemy towarzystwa na każdym etapie życia, zarówno w sferze osobistej, jak i zawodowej. Poznając nowe osoby, nawiązując kontakty, warto pamiętać o ich ciągłym pielęgnowaniu.

Możesz wyróżniać się ogromnym talentem i umiejętno­ściami, jednak te cechy nie zawsze są gwarantem suk­cesu. Ich wyznacznik stanowi często liczba osób, która wie o Twoich sukcesach i która dobrowolnie opowiada o nich innym ludziom.

 

* * *
Aby wspiąć się na wyżyny sukcesu, nie potrzeba coraz to nowych metod i umiejętności, ale coraz to nowych przyjaciół.
                Jeffrey Gitomer

 * * *

 

Czym jest networking?
Networking jest świadomym procesem, który umożliwia nawiązy­wanie kontaktów, budowanie i utrzymywanie pozytywnych rela­cji w celu wymiany informacji, poglądów i wzajemnego wsparcia w sferze zawodowej. Sztuka networkingu polega na wykorzystaniu codziennych doświadczeń dotyczących relacji z osobami, które funkcjonują w naszym otoczeniu. Umie­jętne rozwijanie sieci kontaktów może mieć duży wpływ na rozwój biznesu, dokonywanie zmian czy pozyskiwanie nowych pracowników. Należy jednak pamiętać, że jest to proces – sieć nie jest czymś stałym i niezmiennym, stąd nieustannie wymaga działania.

 

   
 

Cechy Networkingu:
• długofalowość,
systematyczność,
zaufanie,
wzajemność,
procesowość.

 

 

Online i offline
Zdobywanie nowych kontaktów może odbywać się w dwojaki spo­sób – tradycyjny oraz z wykorzystaniem dóbr technologicznych. Ten pierwszy bardzo często wypierany jest jednak przez komunikację telefoniczną i internetową. Jesteśmy już tak przyzwyczajeni do sie­ci społecznościowych, że zapominamy, jaka siła i potencjał tkwią w bezpośrednich spotkaniach.
Zdobycie nowych kontaktów, poznanie osób z branży możliwe jest podczas konferencji, targów pracy, seminariów czy spotkań tema­tycznych. Dziś już każdy organizator uwzględnia w planie wydarze­nia czas dla uczestników, w którym prowadzone są tzw. rozmowy w kuluarach. Często prowadzone są luźne rozmowy nie związane z pracą. Nie należy jednak lekceważyć networkingu towarzyskiego – zawarte w ten sposób znajomości mogą przekształcić się w ko­rzystne relacje biznesowe.

Pewnie znasz taki serwis społecznościowy, jak Facebook. Służy on głównie do komunikacji z rodziną i przyjaciółmi, a także do ob­serwacji stron prowadzonych przez różne marki. Nie jest jednak miejscem do prowadzenia poważnych rozmów z kontrahentem czy klientem. Do tego przeznaczone są m.in. LinkedIn czy GoldenLine, stanowią narzędzia budowania sieci biznesowych kontaktów. Zakła­dając tam konto, masz możliwość sporządzenia swojego dokładnego opisu zawodowego. Dzięki temu możesz wyszukać osoby z podobnej branży, o podobnych umiejętnościach oraz zainteresowaniach. Linke­dIn czy GoldenLine są dziś skuteczną metodą zarówno szukania pracy, jak i poszukiwania pracowników. Ponadto użytkownicy zapisują się do grup tematycznych, dzięki czemu rozmawiają w wybranym gronie o ważnych dla nich celach, doświadczeniach i pomysłach na rozwój.

Od czego zacząć?
Aby móc rozwijać sieć kontaktów, powinieneś opracować pewną strategię. Wybierając partnerów biznesowych i przyjaciół, bardzo często się ograniczamy. Chętniej spotykamy się z osobami, które już znamy. Sprawia to, że czujemy się bezpiecznie, jednak nie przy­czynia się to do poszerzania sieci o nowe, zróżnicowane kontakty, które mogą nam zapewnić różnorakie korzyści na wielu płaszczy­znach. Dobrą sieć kontaktów buduje się poprzez nawiązywanie re­lacji z ludźmi o różnych osobowościach, w różnym wieku, o różnych umiejętnościach i doświadczeniu oraz z różnych branż. Tworzenie sieci może nastąpić wszędzie: poczynając od niezobowiązujących rozmów, a kończąc na konferencjach, którym towarzyszą zaplano­wane spotkania.

Networking to sposób na maksymalne wykorzystanie zawieranych znajomości. Najlepsze rezultaty osiąga ten, kto jasno definiuje swoje cele i ściśle współpracuje z grupami networkingowymi, do których należy. Prowadzenie jakichkolwiek rozmów powinno poprzedzić za­stanowienie się, po co nawiązywać nowe znajomości, więc określenie celu jest niezbędne. Cele mogą być różne: pozyskanie potencjalnych klientów i partnerów biznesowych, dotarcie do specjalistów, nauczenie się nowych rzeczy, znalezienie inspiracji i pozyskanie nowych pomy­słów, znalezienie pracowników lub stażystów, otrzymanie informacji zwrotnej na temat produktu, usługi bądź pomysłu, a także trenowanie umiejętności wystąpień publicznych. Do kwestii networkingu należy zatem podchodzić z maksymalnym profesjonalizmem. Najważniej­sze to nigdy nie dać się zaskoczyć. Aby uniknąć tego ryzyka, warto zastanowić się, czym jest Twój produkt bądź usługa, co decyduje o wyjątkowości biznesu, czy potrafisz dokładnie scharakteryzować swój biznes, produkt, usługę i czy wierzysz w to, co mówisz.

Networking jest skuteczny wtedy, kiedy nawiązywane znajomości są szczere i prawdziwe. Bądź skoncentrowany na rozmowie, utrzy­muj kontakt wzrokowy z osobą, z którą rozmawiasz. Nie wiesz, jak rozpocząć konwersację? Dobrą praktyką jest zadanie dwóch pytań pogłębiających temat: „Czym się zajmujesz?” oraz „Z jakimi wyzwa­niami mierzysz się na co dzień?”. Proste, otwarte pytania są kluczem do sukcesu. Dopytuj rozmówcę o jego doświadczenia, opinię, by w ten sposób okazać mu zainteresowanie, zorientować się, jakie są jego potrzeby i zaangażować się w dalszą rozmowę. Spróbuj znaleźć coś, co Cię z nim łączy i na tym buduj dalszą relację. Unikaj monologów, popadania w szczegóły, przebijania opowieści rozmówcy, przesłu­chania oraz przekonywania na siłę.

Po spotkaniu
Budowanie sieci kontaktów jest procesem długotrwałym. Nie jest ważne, kogo znasz, liczy się to, kto zna Ciebie. Jeśli Twoja sieć kon­taktów ma Ci pomagać w celach biznesowych, musisz być dla swojej sieci osobą rozpoznawalną, szanowaną i godną zaufania.

 

   
 

ZDANIEM EKSPERTA
– Bardzo ważne jest to, co wydarzy się po spotkaniu. Pamiętaj, aby zaprosić do swojej profesjonalnej sieci kontaktów osoby, z którymi rozmawiałeś – mówi Karolina Janik, właściciel agencji Perso­nal PR, i dodaje: – Serwisy LinkedIn czy GoldenLine pozwa­lają na wysłanie prywatnych wiadomości. Jeżeli zrobisz to i podziękujesz za rozmowę lub do niej nawiążesz – z pewnością wzmocnisz pozytywne wrażenie, jakie zrobiłeś podczas osobistego spotkania.

 

 

Gdy kontakt został już nawiązany, przechodzimy do znacznie trudniejszego zadania, tj. utrzymania i rozwijania relacji. Należy odświeżać stare kontakty, działać systematycznie, czyli kontak­tować się najrzadziej co trzy miesiące, zapraszać na spotkania, na które się wybieramy, przesłać link do artykułu czy gratulacje. Zawsze dotrzymuj słowa, nie lekceważ potrzeb drugiej strony i udzielaj wsparcia, nie oczekuj od innych zbyt wiele i zawsze okazuj wdzięczność.
Networking jest skuteczny przy założeniu, że stosujemy go w spo­sób systematyczny. Musimy zdawać sobie sprawę, że nasze życie nie odmieni się w krótkim czasie. Jest to bowiem proces, który w miarę swojego przebiegu z pewnością będzie przynosił efekty, choć czasami jeden kontakt może okazać się pomocny dopiero po upływie wielu lat. Należy uzbroić się w cierpliwość i mając na uwadze cele, zacząć konsekwentnie działać – z pozytywnym nastawieniem.

 

   
 

Dekalog początkującego networkera
1. Bądź pewny siebie, ale nie zarozumiały.
2. Bądź świadomy celu, który chcesz osiągnąć.
3. Daj się poznać – na spotkania przychodź wcześnie, zabieraj głos.
4. Bądź nastawiony na ludzi, nie na własne potrzeby.
5. Nie sprzedawaj ani siebie, ani projektu – zawieraj znajomości.
6. Bądź wdzięczny i dziękuj.
7. Słuchaj i obserwuj – naucz się czytać z komunikacji niewerbalnej.
8. Pokaż, że potrafisz rozwiązać problemy innych.
9. Dotrzymuj obietnic.
10. Podtrzymuj i pielęgnuj relacje – wysyłaj e-maile, zapraszaj na spotkania.

 

 

Dlaczego warto?
Występując jako aktywny uczestnik realnej lub wirtualnej sieci networ­kingowej, reprezentujesz zarówno siebie, jak i swoją firmę. Dajesz się poznać z jak najlepszej strony. Prowadząc przedsiębiorstwo, jesteś bez przerwy jego ambasadorem, a dzięki przynależności do okre­ślonych grup i społeczności zwiększasz szansę na budowanie wła­ściwego wizerunku marki.
Kontakty osobiste są jedną z najlepszych technik sprzedaży. Informa­cje od osób, które znasz i wypracowane przez nie kontakty pozwolą poznać Ci nowe osoby i nowe firmy będące Twoimi potencjalnymi klientami czy kontrahentami. Jest to ważne we wszystkich branżach, niezależnie od tego, czy oferujesz innym produkty, czy usługi. Odczu­cia i opinie Twoich znajomych mają duży wpływ na podejmowanie jakichkolwiek decyzji zakupowych. Jeżeli zaprezentujesz w subtelny, ale ciekawy sposób swoją ofertę podczas spotkania, bardzo praw­dopodobne, że słuchacze zapamiętają Cię i zarekomendują innym znajomym przy najbliższej okazji.

 

   
 

Networking nie jest:
• nagabywaniem i dręczeniem innych,
krótkimi, płytkimi spotkaniami,
działaniami wyłącznie wirtualnymi,
bezpośrednim zabieganiem o to, by prowadzić z kimś interesy,
konkursem na zgromadzenie jak największej liczby kontaktów,
narzędziem służącym do manipulowania.

 

 

Oczywiście Networking nie jest metodą na szybkie, tanie, nachalne sprzedawanie. To przede wszystkim budowanie relacji, z której moż­na wynieść pewne korzyści. Natomiast jeżeli ktoś jest nastawiony wyłącznie na zyski, bardzo szybko zostanie zdemaskowany, uznany za osobę niewiarygodną i niepożądaną w pewnych kręgach.

Ważne, aby czerpać z networkingu przyjemność. Nie ma nic bardziej wartościowego niż obcowanie z mądrymi, ciekawymi, chętnymi do wy­miany doświadczeń i poglądów ludźmi. Każda nowa osoba w sieci kon­taktów to szansa na uzyskanie pomocy, rekomendacji czy informacji zwrotnej dotyczącej Twojego biznesu, produktu bądź usług. Pamiętaj, że w networkingu nie chodzi o płytkie kontakty i krótkie spotkania. Istotne jest pielęgnowanie relacji, tak, abyś mógł zwrócić się do kogoś o wsparcie oraz pomóc, gdy ktoś inny będzie tego potrzebował.

Więcej informacji znajdziesz na stronie www.akademiamistrza.pl
Przykładowy scenariusz rozmowy do pobrania w strefie: „Zarządzanie biznesem” w zakładce „Niezbędnik”.

Bieżące wydanie czasopisma

Dlaczego i jak warto fotografować jedzenie? Czy istnieje idealny roślinny zamiennik jaja kurzego? Jaka kawa sprzedaje się najlepiej w cukierni?

  • Wykup prenumeratę
  • Wspieraj twórczość

  • Zobacz więcej
    Bieżący numer

    Polecamy przeczytać

    Aktualny numer Mistrza Branży, zobacz online lub pobierz PDF >>

    Mistrz Branży

    Maszyny i urządzenia do produkcji