Mówiąc o klientach, najczęściej mamy na myśli tych, którzy bezpośrednio kupują nasz produkt. A przecież klientów jest dużo więcej: to nasi partnerzy, dostawcy, współpracownicy, praktykanci. Profesjonalne podejście oraz właściwa komunikacja mają duży wpływ na relacje panujące w firmie i jej zewnętrzny wizerunek.
Podobne artykuły
Pokaż się z dobrej strony, czyli co i do kogo mówić o firmieSpołeczna odpowiedzialność – czy mnie też dotyczy?V edycja konkursu Bake & PlayBudowanie relacji jest procesem skomplikowanym, ale to, w jaki sposób damy się poznać na samym początku oraz przy okazji każdego kolejnego spotkania, pozwoli na poważne traktowanie Ciebie oraz Twojej firmy. Dobra współpraca leży we wspólnym interesie, dlatego warto poświęcić czas na wyznaczenie pewnych standardów i ujednolicenie komunikacji ze wszystkimi podmiotami.
Bez klientów prowadzenie interesów to żaden interes.
Patricia B. Seybold
Forma kontaktu
Każdego dnia kontaktujesz się z osobami, które w większym lub mniejszym stopniu uczestniczą w kształtowaniu Twojej firmy. Zastanów się, jak wygląda proces komunikacji np. z dostawcą surowców. Czy podczas rozmowy telefonicznej usłyszy jednakowe przywitanie (np.: „Dzień dobry, tu Jan, Firma X, w czym mogę pomóc?”)?
Również forma bezpośredniego spotkania powinna być przemyślana. Savoir-vivre obowiązuje bez względu na to, czy rozmawiasz z firmą, której zapewnisz swoje wyroby na spotkanie, czy z dostawcą mąki bądź mleka. Punktualność, uścisk ręki na przywitanie, pozytywny wyraz twarzy, ubiór, sposób wypowiadania się – to elementy, o których na pewno wiesz, jednak w pośpiechu, natłoku różnych spraw zdarza się o nich zapomnieć.
Bardzo pomocne i istotne we właściwej komunikacji jest wysłanie rozmówcy podsumowującego maila po spotkaniu. Dzięki temu ani Ty, ani Twój rozmówca nie zapomnicie o ustaleniach, a dodatkowo pokażesz, że jesteś dobrze zorganizowany i poważnie podchodzisz do każdej rozmowy.
Elementy wspierające komunikację
Komunikacja prowadzona przez Internet to jeden z wielu sposobów pomocnych w rozwijaniu i utrzymywaniu dobrych relacji. Czy e-maile, które wysyłasz partnerom, dostawcom, są w domenie firmowej, czy kończą się np. „wp.pl” lub „o2.pl”? Wykupienie domeny z nazwą firmy nie jest drogie, wyniesie ok. 50 zł rocznie, a ustawienie przez informatyka nie powinno kosztować więcej niż 500 zł jednorazowo. Domena jest Twoją wizytówką, dzięki adresowi elektronicznemu z nazwą firmy w domenie pokazujesz się z profesjonalnej strony.
Podstawową zasadą jest czytelny układ, tak, aby odbiorca bez problemu znalazł najważniejsze dane. Konieczne jest oczywiście zamieszczenie imienia i nazwiska oraz numeru telefonu. Dzięki temu osoba zainteresowana nie będzie musiała tracić czasu na wyszukiwanie tych informacji w Internecie. Dodatkowo można pomyśleć o umieszczeniu logo firmy, co bez wątpienia urozmaici stopkę i nada jej profesjonalny charakter.
Bardzo ważne są elementy wymagane prawem, o których mówi Kodeks spółek handlowych. Niezbędne jest umieszczenie informacji o wpisie firmy do Krajowego Rejestru Sądowego, numeru identyfikacji podatkowej, adresu i siedziby firmy oraz wysokości kapitału zakładowego. Poniżej możesz, ale nie musisz, dodać adnotację o poufności oraz wzmiankę informującą, że dbasz również o środowisko. Anglojęzyczna wersja może być dodatkowym atutem.
Identyfikacja wizualna
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku faktur i papieru firmowego. Czy ich wygląd w jakikolwiek sposób wspomaga budowanie wizerunku marki? Czy znajduje się na nich Twoje logo? Czy masz określony wzór pisma, który stosujesz i wysyłasz partnerom?
Jeżeli dopiero rozważasz wybór projektu i wprowadzenie jednolitego szablonu, pomyśl o efektownej grafice. Może być tak, że papier firmowy będzie pierwszym elementem, z jakim zetknie się Twój przyszły klient, dlatego tak ważne jest, by wywierał on pozytywne wrażenie. Tak jak w przypadku stopki, również papier firmowy musi zawierać wszelkie niezbędne informacje, zaprezentowane w przystępny sposób.
Wdrożenie standardów w całej firmie
Aby komunikacja była na jak najwyższym poziomie, musi być usystematyzowana w całym przedsiębiorstwie. W przypadku nowych pracowników nie powinno to nastręczać problemów. Zadaniem pracodawcy jest opowiedzenie o sposobach komunikacji z partnerami czy dostawcami. Jeżeli od początku będą stosować się do zasad panujących w firmie, odpowiednie poprowadzenie rozmowy telefonicznej „wejdzie im w krew”. Jeżeli zmiany nastąpią dopiero po pewnym czasie od powstania firmy, niezbędne będzie spotkanie organizacyjne, podczas którego o nich poinformujesz. Być może wspólnie z zespołem wymyślisz projekt nowej stopki i papieru firmowego.
Nie zapomnij wytłumaczyć, po co to robicie. Każda zmiana uzasadniona przez przełożonego jest łatwiej i chętniej przyswajana.
Dla chcącego nic trudnego!
Jak widzisz, jest kilka elementów, które mogą wydawać się błahe, jednak – czy chcesz, czy nie – są oceniane. Przemyśl, czy na zewnątrz Twoja firma wygląda na uporządkowaną. Jeżeli nie, warto nad tym popracować, ponieważ stworzenie np. szablonu dokumentów tekstowych w programie Word zajmie Ci nie więcej niż 15 minut!
ZDANIEM EKSPERTA |
Polecamy również:
- Partner to też klient
- Kryzys? Mnie to nie dotyczy!
- Social Media w biznesie
- Podwieczorki z Akademią Mistrza – spotkania pełne inspiracji - RELACJA WIDEO
- Zadowolony klient
- Dobra oferta - dowiedz się jak ją zrobić
- Pokaż się z dobrej strony, czyli co i do kogo mówić o firmie
- Jak wytrenować Mistrza?
- Społeczna odpowiedzialność – czy mnie też dotyczy?