Social media to już nie moda, ale nowa rzeczywistość. Nie ulega wątpliwości, że serwisy społecznościowe wywierają olbrzymi wpływ na nasze życie – zarówno społeczne, jak i biznesowe. Stworzyły bowiem całkiem nowe możliwości, pozwalające na innowacyjne podejście do komunikacji na linii konsument – marka. Gdzie warto być i jak kom
Podobne artykuły
Outdoor nie musi być nudny, czyli jak wykorzystać ulicę, by zdobyć rozgłos?Poznaj korzyści obecności w social media – II część rozmowy z Michałem RuskiemPoznaj korzyści obecności w social media – I część rozmowy z Michałem Ruskiem Gdzie warto być i jak komunikować się z klientami?
Żyjemy w erze Social Media, wirtualnej rzeczywistości, w której umocniła się rola konsumentów, a osłabiła pozycja tradycyjnych mediów. Współcześni konsumenci unikają reklam, zamykają się w swoich społecznościach i wspólnie definiują wizerunek marek, firm i instytucji. Zmiany zachodzące w internecie dają nowe możliwości komunikacji. Jest tylko jeden warunek, aby zrozumieć obecnych nabywców – trzeba ich słuchać i z nimi rozmawiać.
Nie możesz pójść na skróty w relacjach z ludźmi.
Scott Stratten
Social Media – co to znaczy?
Social Media to pojęcie bardzo ogólne, obejmujące ogromny zakres komunikacji. Można je określić jako zbiór relacji, zachowań, uczuć oraz interakcji pomiędzy konsumentami, markami, gdzie następuje wielokierunkowa komunikacja wymiany doświadczeń. To media, które pozwalają wspierać oraz realizować komunikacyjne i poznawcze potrzeby człowieka.
Serwisy społecznościowe i ich funkcje
Istnieje szereg serwisów wykorzystywanych w przeróżny sposób przez marki. Każde z mediów społecznościowych pełni inną funkcję, ale nie każde jest potrzebne dla Twojej działalności. Warto skupić się na tych, na których w łatwy, tani i przyjemny sposób można rozmawiać z klientami.
Facebook
Facebook to obecnie największy serwis społecznościowy na świecie, skupiający ludzi z całego świata. Poza kontami osobowymi, zupełnie za darmo, można prowadzić swoje konta firmowe. W tym celu zakłada się tzw. fanpage (czyt. fanpejdże), czyli wewnątrzfacebookowe strony internetowe służące do kontaktowania się np. z klientami.
Aby fanpage rzeczywiście działał na korzyść firmy musi uwzględniać specyfikę grupy docelowej. Zatem pierwszym krokiem powinno być jej zdefiniowanie. Warto zastanowić się, co można dać użytkownikom lubiącym fanpage, żeby zdobyć ich zainteresowanie. Podstawą są oczywiście informacje (aktualności, ciekawostki, wiedza), ale wzrost zaangażowania można również wywołać organizując konkursy, czy proponując kupony rabatowe.
Kiedy profil firmowy na Facebooku będzie już gotowy, opublikuj go. Promocję zacznij od zaproszenia użytkowników, którzy chętnie zostaną fanami – pracowników i sympatyków firmy. Mając już pewną – nawet niedużą – grupę fanów łatwiej będzie namówić kolejnych do dołączenia.
Twitter
Twitter to serwis społecznościowy, narzędzie do szybkiej komunikacji. To przede wszystkim miejsce, które pozwala na zakorzenienie się w świadomości innych użytkowników bez konieczności poświęcania wielu godzin na tworzenie długich treści. Użytkownicy mogą komunikować się między sobą za pomocą wiadomości nie dłuższych niż 140 znaków. Zamieszczane przez nich informacje nazywa się tweetami.
Bardzo istotny jest hashtag – znak # umieszczony przed kluczowym słowem. Jego użycie pozwala znaleźć i wejść w interakcję z osobami o podobnych zainteresowaniach. Można np. dodawać #nazwamiasta, #nazwadzielnicy lub inne, które wskazują na ofertę. Profile na Twitterze są publiczne, każdy może „śledzić” każdego.
Użytkowników Twittera przybywa w Polsce z miesiąca na miesiąc. Dlatego pomyśl, czy nie jest dobrym sposobem na codzienny dialog. Poinformuj osoby, które Cię odwiedzają o tym, że jesteś na tym Twitterze. Niech mówi o tym osoba sprzedająca, a @ (znak stojący przed nazwą, np. @piekarenka) niech pojawi się na witrynie sklepowej, w materiałach promocyjnych i na stronie www.
Pinterest
Większość firm swoje pierwsze kroki w Social Media stawia przede wszystkim na Facebooku, czy Twitterze. Warto jednak uwzględniać w działaniach komunikacyjnych również promocję w innych portalach społecznościowych, jak na przykład Pinterest, który dostarcza dodatkowych możliwości.
Pinterest to serwis społecznościowy, którego główną zawartość stanowią materiały wizualne (zdjęcia, grafiki, obrazki) segregowane w tematycznie organizowane tablice. Jego nazwa pochodzi od słów z języka angielskiego: pin – przypinać i interest – zainteresowanie. Ideą serwisu Pinterest było stworzenie globalnej „tablicy korkowej”, do której użytkownicy mogą przypinać tego, co ich inspiruje, co lubią i kochają. Ludzie poprzez przepinanie zdjęć układają sobie w głowie wizję idealnego życia, kolejnych celów, kroków, pomysłów, inspiracji. Ludzie chcą marzyć, a marki – poprzez odpowiednią komunikację – powinny tych marzeń dostarczać.
Instagram
To kolejny serwis społecznościowy, w którym dominują fotografie. Zasada użytkowania jest prosta: należy zrobić zdjęcie, wybrać efekty i filtry, dodać hashtagi (#) i opublikować. Inni użytkownicy mogą polubić zdjęcie lub wstawić komentarz.
Jeżeli zdecydowałeś się na działanie na Instagramie, postaraj się dodawać wpisy przynajmniej trzy razy w tygodniu. Gdy inny użytkownik zobaczy, że publikujesz systematycznie, chętniej kliknie „Obserwuj”. Wykorzystuj we wpisach hashtagi, dzięki którym pokażesz się w interesujących tematach i zachęcisz fanów do obserwowania konta. Dodawaj również zdjęcia opatrzone zadaniem czy pytaniem dla fanów.
Worek korzyści
Marki, które są obecne w mediach społecznościowych lub je monitorują, mogą dokładnie określić, kto i kiedy interesuje się tematyką związaną z ich firmą. Dzięki tej wiedzy można w znaczący sposób wpływać na postawy i doświadczenia własnej grupy docelowej oraz trafnie konstruować przeznaczone dla nich produkty i usługi. Ponadto, prowadząc stały monitoring mediów oraz uczestnicząc w społecznościach, marki dowiadują się, co internauci o nich mówią oraz w jakich miejscach te opinie pojawiają się najczęściej. Daje to możliwość prowadzenia dwukierunkowej swobodnej komunikacji z konsumentami, a tym samym buduje zaufanie i zwiększa więź emocjonalną z marką. Biznes lokalny obecny w mediach społecznościowych ma szczególnie ważne znaczenie. Za ich pośrednictwem można informować użytkowników o nowych produktach, obowiązujących promocjach czy tzw. happy hours (godzinach, w których do ciastka można otrzymać kawę gratis albo zakupić produkt w tańszej cenie).
ZDANIEM EKSPERTA |
Jak komunikować?
W celu sprawnej komunikacji warto sporządzić harmonogram (tab. 1), który usystematyzuje aktywność w mediach społecznościowych. Oczywiście wiele wpisów, przede wszystkim na Twitterze i Instagramie, powinno być dodawanych spontanicznie – taka jest bowiem specyfika danych serwisów. Za ich obsługę może być odpowiedzialna jedna lub kilka osób. Niech każdy pracownik wie, kiedy i gdzie powinien być aktywny. Rzetelna komunikacja w mediach społecznościowych wymaga czasu. Trzeba mieć świadomość, że poszczególne serwisy różnią się od siebie. Pomimo pozornych podobieństw funkcjonalności w każdym z osobna tkwi inny sekret, bazujący na pragnieniach użytkowników. Ważne, aby w każdym z serwisów obserwować ich reakcje stałych oraz potencjalnych klientów i te pragnienia realizować.
Więcej na www.akademiamistrza.pl. Harmonogram wpisów do pobrania w strefie: „Zarządzanie biznesem” w zakładce „Niezbędnik” .
Polecamy również